Zijn er mensen die het verdienen boven de Balkenende norm te verdienen?

Zijn er mensen, of bestaan er banen, waar jij van vind dat ze boven de Balkenende norm moeten/mogen verdienen? Zeg 2 miljoen per jaar.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K
paulus811
14 jaar geleden
Tussen de Balkenende norm van 160-170.000 en 2 miljoen zit wel een erg groot gat hoor. Dat mag, want het is jouw vraag maar ontkracht een beetje het eerste deel ervan. Wel een goeie vraag, dus +1 euro.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja klopt. Het ging me ook meer over de extreem hoge gevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Balkenende norm is 158.000 euro per jaar

Antwoorden (12)

Als iemand een groot goedlopend bedrijf heeft opgebouwd waar veel verdiend wordt, vind ik van wel! Als het een overheidfunctie betreft vind ik van niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk zijn er mensen die meer dan 2 miljoen per jaar verdienen! Of dit terecht is, is een tweede.

Ondernemers die hard werken voor hun geld moeten veel geld kunnen verdienen. Belonen voor arbeid is niet verkeerd, maar als het over de rug van iemand anders gaat, zal dit altijd tot discussie leiden. Een directeur van een woningcorporatie met een salaris van 2 miljoen per jaar; veel huurders zullen hier niet vrolijk van worden.

Dus ja, er zijn veel mensen die veel geld verdienen. Of dit terecht is, is enkel in de afzonderlijke gevallen te bepalen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik weet ook wel dat er mensen zijn die veel geld verdienen. Ik zit in het vastgoed duh ;) De vraag was alleen of ze het ook verdienen. Of ze het waard zijn zegmaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet je wel wat met de laatste zin kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okay daar kan ik wel wat mee ja. Had het niet zo duidelijk gezien.
Als iemand iets kan wat niemand kan, dan mag dat. Het probleem is, dat er veel mensen zijn, die van elkaar zeggen dat ze het moeten verdienen.

Sporters, Paul de Leeuw, eigenaren van een goedlopend bedrijf, mensen op kwetsbare posities, die mogen best meer verdienen. Maar 10x meer lijkt me dan weer een mooie nieuwe grens ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee vind ik niet. Ik ben er voor dat de hoogste functie van een bedrijf maximaal 5x zo veel mag verdienen als de laagste functie. Ook al verdient de persoon zichzelf terug door middel van prestatie/opleiding, het verschil is gewoon veel te groot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als je kijkt naar een bedrijf als Shell. De topman vedient +/- 5 miljoen. Maar hij heeft veranwoordelijkheid over +/- 850 miljard. En de laagste medewerker, een pompbediende ofzo. Verdient geen schijntje. Dus dan zou de topman van Shell verantwoordelijk voor 850 miljard ongeveer 2 ton verdienen?
Ik ben onlangs geopereerd door een neurochirurg en deze man weet in 1 dag 6 patiënten van soms jarenlange ellende af te helpen.

Wat dat waard is weet ik niet, maar zijn salaris mag hij wat mij betreft ontvangen met een enorme strik erom. En ja, dat mag meer zijn dat wat Balkenende verdient.
14 jaar geleden
Ha, die Deboender;

Afhankelijk van kunde en verantwoordelijkheden mag iemand best een (heel) hoog salaris vangen, maar bij sommige bedrijven zijn de verhoudingen echt zoek. Onlangs werd door de bonden hierin de factor 50 voor het salarisverschil tussen de hoogst- en laagstbetaalden in een bedrijf voorgesteld en daar is best wat voor te zeggen. De CEO mag dan verantwoordelijk naar de aandeelhoudsers voor de resultaten van een groot bedrijf, maar zodra die tegenvallen en hij gedwongen wordt op te stappen gaat dat meestal gepaard met een forse vertrekpremie, gebaseerd op een toch al niet zielig inkomen. Als de man op de werkvloer de sjaak is, is de kans groot dat zijn hele gezin er jarenlang de wrange vruchten van zal plukken. Ieder draagt verantwoordelijkheid op zijn eigen niveau, maar die dichtbij voel je het meest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut!

Ik heb ook bijvoorbeeld zelf heel lang de mening gehad dat artsen teveel verdienen, totdat...

ik begin jaren '90 helaas meermaals in het ziekenhuis heb gelegen.
Ben in totaal 5 x geopereerd door dezelfde (algemeen) chirurg.
's Ochtends had de man spreekuur, 's middags stond hij te opereren en 's avonds kwam hij op verzoek van mijn vrouw meermaals aan mijn bed voor een informeel praatje.
We zagen de man 12 jaar later nog eens toevallig terug toen we op bezoek gingen bij een kennis en hij wist NOG wie wij waren!

ZO iemand mag van mij meer verdienen ja.

Goeie vraag! +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zover ik weet verdiend mijn vader tegenwoordig 1,5 miljoen per jaar aan salaris met zijn bedrijf. Hier werkt hij ook al bijna 35 jaar 80 tot 120 uur per week kei hard voor...

Dus dit is volstrekt terecht dat hij dit verdiend...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen in overheids dienst worden betaald door de staat. Dat die minder verdienen dan de persoon die eindverantwoordelijke is voor de gehele staat (aka balkenende) vind ik niet meer dan logisch.

In een commercieel bedrijf is het absoluut normaal dat de eigenaar bergen geld kan verdienen. De eigenaar staat persoonlijk garant voor dat bedrijf, en heeft regelmatig ook het bedrijf van de grond toe op gebouwd. Dan is het logisch dat hij daar ook de vruchten van plukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In commerciële bedrijven : ja, al ligt er voor mij gevoelsmatig wel een grens, in de commercie is ook een ijzeren wet die zegt : "if you pay for a monkey, you get a monkey". Misschien verdienen onze ministers wel te weinig......
In de non-profit of overheidssector : eugenlijk nooit, dat is niet te verkopen.

Uiteindelijk vloeit al dat geld dat ze verdienen weer terug in de economie en schept zo weer (nieuwe) werkgelegenheid. Het geld is niet weg, je kunt het niet allemaal alleen maar opeten. Als je een man tien jaarsalarissen geeft, zal hij vermoedelijk indirect uiteindelijk het jaarsalaris voor bijna tien andere mensen weer terugpompen. En niet alleen de werkster, de tuinman, de chauffeur, maar ook alle mensen die direct of indirect betrokken zijn bij de productie van al zijn (gebruiks)goederen en afgenomen diensten.

Ik zie overigens niet het nut ervan en zou het zelf nooit willen, maar zolang het geen gemeenschapsgeld is, maakt het uiteindelijk niet zo veel uit welke kringloop het volgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Al komt natuurlijk niet al het geld terug. Maar een deel wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, okee, maar van geen enkel inkomen vloeit álles terug, Je hebt ook een deel nodig om van te leven - maar ook dat eten wordt ergens gekocht, of het nu boterhamworst is of kaviaar....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja oké. Maar mensen met veel geld sparen ook veel, of investeren. En dat geld wordt ook niet altijd ten goede gebruikt. Kijk maar naar al die mensen die door de crisis hun spaargeld kwijt zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, de kringloop kan heel lang duren, maar uiteindelijk komt het wel weer ergens boven water. Tenzij de erfgenamen ook weer gaan oppotten, en die ook weer....
Het systeem dat geld gedl maakt vind ik trouwens sowieso een beetje 'vies'...vaak pure windhandel die mijns inziens een van de grondslagen is van de huidige crisis.
Balkenende zelf mag van mij meer dan zijn eigen norm verdienen. Ik begrijp hoe het zit met vraag en aanbod in de sport- en showwereld, maar het is toch erg vreemd dat iemand die het shownieuws goed volgt en netjes aan het Nederlandse volk kan uitleggen 5x zoveel verdient als de Minister President van een land. Dat is toch hartstikke krom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind inderdaad dat mensen met eigen bedrijven, tv-persoonlijkheden e.d. ongelimiteerd mogen verdienen. Maar dat een directeurtje van een woningbouwvereniging meer verdient dan Balkenende vind ik echt vreemd en krom. Niet dat ik Balkenende bewonder, ik bedoel gewoon de minister president in het algemeen.