veel oorlogen beginnen om de macht over een bepaald grondgebied of om de delftstoffen die een stuk grond bevat de elite van een club begint dan een oorlog omdat men denkt die te kunnen winnen de mening van het populus doet er niets toe oorlog word dan ook meestal uitgevochten door mensen die vaak niet eens het besef hebben waar voor ze vechten

Toegevoegd na 3 minuten:
ik wil er nog even aan toe voegen dat oorlog ook big bisness is vele miljarden gaan in wereldwijd om in offensie budgetten zoiet kan ook wel eens een reden zijn om een oorlogje te voeren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de elite van een club .....denkt te kunnen winnen, de mening vanhet populus doet er niets toe.....denk maar aan de uitzending van de politietrainers naar Kurduz - was het niet 89 (!!!) van de Nederlandse bevolking die 'tegen' was?
Als volk heb je alleen maar te slikken, zélfs in een democratie, blijkt wel....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik weet het.(helaas!)
het is af en toe een keertje stemmen en dan je mond houden
het verkiezings programma word gelijk in de onderhandelingen weg onderhandeld
en afganistan als de russen het er niet konden winnen zal het de ameriko's met de eu ook wel niet lukken

Andere antwoorden (3)

Nouuu,
Als mensen het niet met elkaar eens zyn bijvoorbeeld 2 landen.
Dan gaan ze vechten en dat noem je oorlog ;'d
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is altijd een aanleiding. Iemand die de macht naar zich toe trekt. Ontevredenheid van het volk. Opkomen tegen onrecht. Strijd om middelen of goederen. Anders zou die oorlog niet ontstaan. Ook al zullen mensen het er niet mee eens zijn, er zal toch een bepaalde groep mensen zijn die de aanzet geeft. Om welke reden dan ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door haat tussen etnische groepen of stammen, religieuze verschillen, onrecht en politieke verwarring zijn allemaal belangrijke factoren.
Nog een voorname oorzaak is dat men belust is op macht en op geld.
Voor politieke leiders vormt dat vaak de drijfveer om aan te zetten tot haat die de gevechten doet oplaaien.

Veel deelnemers aan gewapende conflicten worden gemotiveerd door persoonlijk gewin.
Hebzucht openbaart zich in veel vormen: van groots opgezette diamanthandel door militaire en politieke leiders, tot plunderingen in dorpen door jongeren met geweren.
De directe beschikbaarheid van goedkope maar dodelijke wapens draagt verder bij tot de bloedbaden. Elk jaar worden zo’n 500.000 personen — voornamelijk vrouwen en kinderen — gedood met handvuurwapens.
In een bepaald Afrikaans land is een AK-47, een aanvalsgeweer, te koop voor de prijs van een kip.
Helaas worden deze geweren op sommige plaatsen ook bijna net zo talrijk als kippen. Over de hele wereld zijn nu naar schatting 500 miljoen handvuurwapens en lichte wapens — één wapen op elke twaalf personen.