Hoe snel noemen we iets ouderwets?

Met de snelle veranderingen in modellen en nieuwe apparatuur heb ik het idee dat het oude model vaak al snel vervangen wordt en de voorganger als ouderwets bestempeld wordt. Is dat ook zo?

Is het bijvoorbeeld ouderwets om nog een videorecorder te hebben, een walkman, een koffiezetapparaat of een ouder model mobiele telefoon zonder snufjes?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Leuke vraag! En wel iets om even over na te denken...
Ik denk dat we in een tijd leven waarin zaken veel sneller ouderwets worden gevonden dan voor een jaar of 50 terug...
Dat komt omdat de moderne snufjes en nog weer betere uitvoeringen en uitvindingen etc. elkaar in rap tempo opvolgen.
Vroeger was iets niet zo snel ouderwets, omdat er jarenlang niks beters of 'moderners' voor in de plaats kwam. (hoelang hebben we wel niet met de degelijke draaischijftelefoon gedaan, alleen de kleur veranderde af en toe van grijs naar oranje of groen in de jaren 70).
De ontwikkeling van de techniek gaat nu zo supersnel dat iets passe is voor je het weet.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Het is heel modern om iets voordat het 100 jaar oud is al ouderwets te noemen...

Het kon wel eens zo zijn dat ouderwets wel eens zo snel kon zijn dat een item dat je net gekocht hebt ouderwets is voordat je het uitgepakt hebt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk omschreven :D +1
Ouderwets associeer ik met niet meer van deze tijd.
Helaas is het zo dat een heleboel dingen tegenwoordig binnen "no time"niet meer van deze tijd zijn. Als je een nieuwe computer koopt is hij eigenlijk al bijna weer verouderd, vanwege de snelle ontwikkelingen.
Volgens de norm van deze tijd zijn veel zaken snel ouderwets.
Maar als je daar rekening mee moet houden is het eind zoek.
Ik gebruik nog heerlijk mijn koffiezetapparaat en voor mij is een mobiel prima, als ik er maar goed mee kan bellen.
Puh, zegt mijn jongste broertje dan, wat heb jij een ouderwets toestel.
Kom op zeg, hij doet het goed, niks ouderwets, gewoon een goed produkt wat een prettige tijd meegaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel snel denk ik. laatst was iemand op mijn werk sheets aan het kopieren om op een glasplaat te leggen voor een presentatie. Wij lachten haar uit: dat is zooo 2000, je maakt toch gewoon een powerpoint. Al het nieuwe is ook vaak mooier en sneller. wie wil er nou naargetypte sheets kijken? niemand toch meer? en zo is het ook met mobieltjes, als de twee jaar van een abonnement omzijn voel ik me al een halfjaar vreselijk uit de tijd. Met andere zaken zoals meubels doe ik weer helemaal niet mee, tot grote irritatie van mijn zoon nog steeds die grenen kasten. maar die komen vanzelf weer in de mode toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bepaalde apparaten zijn zeer zeker ouderwets te noemen. Graadmeter kan zijn, dat het gewoonweg vrijwel nergens meer te krijgen is. Bijvoorbeeld de ouderwetse walkman, die zul je niet snel meer zien. Je durft er je bijna niet meer mee te vertonen. Omdat iedereen opmerkingen zal maken, maar ook omdat je er niet zoveel meer mee kunt. Bijvoorbeeld MP3's er naar over zetten wordt lastig.

Meestal zal de gemeenschap iets bestempelen als ouderwets. Dus de mensen om je heen. Het ligt er dus ook aan met wie je omgaat. De jongeren zullen iets sneller als ouderwets bestempelen, zij zijn nieuwe dingen gewend, en wennen er sneller aan dan ouderen.

Ouderen zullen iets niet snel opgeven. Mijn ouders hebben geen magnetron, zijn tevreden met hun oude TV en leven vrij ouderwets. Maar ze vinden het prima zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ouderen worden vervolgens ook weer ouderwets genoemd. Maar die zijn inderdaad gewoon tevreden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies :)
ik noem dingen niet zo snel ouderwets, omdat ik niet snel nieuwe dingen aanschaf... maar ik zie aan de tieners en twintigers om me heen dat dingen als heel snel ouderwets gevonden worden... zo gauw ze zelf de nieuwste uitvoering of uitvinding hebben aangeschaft -en dat gebeurt nogal vaak in mijn ogen- wordt het vorige exemplaar al snel als ouderwets en zóóó 2006 bestempeld... en dat kan dan gaan over de vorm van de hak van de laarsjes en de mobiel zonder bluetooth tot de auto zonder airco en het koffieapparaat met filterzakjes...

ouderwets wordt pas weer interessant als het echt oud is en dat kan dan weer variëren van een kitsch buffet van oma (wow cool... mag ik die hebben... ik ga op kamers) en de auto van meer dan 25 jaar oud -omdat je dan geen wegenbelasting hoeft te betalen en je kunt er zo fijn aan klussen- tot de LP van Macinehead van Deep Purple die op zolder ligt (hè??? mam??? hield jij toen van die muziek? en wij mogen van jou nooit van die herrie draaien) en dat leren rokje met franjes uit 1976 dat dochterlief steeds uit mijn kast haalt als er een feestje te vieren is...

och wat heet ouderwets...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Marita;

Ik ben niet zo gevoelig voor trendmatige nieuwigheidjes. Wat goed is, is goed. Nieuw kan interessant zijn als het beter functioneert of het oude versleten of defect is. Nooit zomaar nieuw om het nieuw bij mij. Ouderwets is een geuzennaam!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Privé doe ik het nog steeds met zo'n oude Nokia 6(nog wat). Zakelijk heb ik een Nokia N96. En dat puur, omdat daar een aantal applicaties op zitten die ik in mijn kantoor geïntgreerd heb. Een gesynchroniseerde agenda bijvoorbeeld. TV op je GSM is overigens alleen handig als je ergens lang moet wachten...

Maar verder is het voor mij niet echt boeiend om met het nieuwste van het nieuwste mee te doen. Ik heb hier nog steeds een oude beeldbuis TV staan en die doet het prima. Omdat ik veel waarde hecht aan goed geluid heb ik voor een paar tientjes meer een home cinema set gekocht toen mijn vorige DVD speler het naar 5 jaar intensief gebruik begaf. Iets met een aandrijfmechanisme was kapot gegaan...

Het enige dat ik binnenkort wel wil vervangen is de radio in de leaseauto. Want ik had duidelijk gevraagd om een radio met bluetooth en dan douwen ze net het verkeerde model erin. Maar dat even te zijde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De industrie doet zijn uiterste best om met telkens nieuwe frutsels bestaande modellen als achterhaald neer te zetten. Mensen die erg bang zijn om er niet bij te horen worden daar het meest door beïnvloed (vooral jongeren maar ook ouderen die geen onderscheid kunnen maken). Het is dus die groep die iets heel snel ouderwets noemt.
Voor hen geldt dus; Heel snel.
Voor mensen die een nuchtere afweging kunnen maken wat betreft kosten, gebruiksgemak, rendement, vormgeving of gehechtheid (en ik ben vast veel criteria vergeten) ligt dat heel anders.
Veel mensen kopen nu camera's van 11 megapixel of meer terwijl voor digitale camera's in een gangbare prijsklasse (ik laat professsionele camera's buiten beschouwing) 8 megapixel een maximale beeldkwaliteit geeft. Ze zijn dus bereid om een slechtere camera te kopen omdat de fabrikant ze aanbiedt.
Conclusie: we noemen iets ouderwets voor we een goede afweging hebben kunnen maken.

En ik houd mijn grenen kasten of ik koop er voor een prikje een bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenwoordig is snel in, en je ligt eruit voordat je het zelf weet. De wereld bestaat uit trent en diegene die het verzinnen de trentzetters. Men verkoopt soms gebakken lucht, en mensen leven in snelheid en van overmatig zucht in mode en trent. Het gebruikt hebben en vernieuwen door grillige karakters. Nieuw hoeft per definitie niet lelijk te zijn maar soms is oud dat zeker ook niet. Antiek is lang een hype geweest, maar heel veel van deze stukken blijven tijdloos. En zeg nou eerlijk het zien en ruiken van antiek, de oude boenwassen zou nooit jouw neus beroeren bij de lucht die nostalgie heet. Nu we langzaam in de algehele crisis belanden leren mensen de kleine dingen weer te waarderen, spullen gaan wat langer mee, en waarom zou je een behoefte niet aanschaffen in een kringloop winkel. We gaan de trendsetters uit, we nemen met minder genoegen en zoeken naar meer kwaliteit. We worden gelukkiger naar mate we ouder worden en jongeren zouden niets liever willen. Modegrillen verdwijnen langzaam aan. Het tempo van het gebruik wordt meer gerelativeerd, we ontwikklen alleen nog de behoefte van een duurzaam milieu. Ik vind mijn gezette koffie nog een sensatie, ik hoef geen senseo. Ontwikkelingen die goed zijn van kwaliteit en die de mens dient wordt weer een ontwikkeling waar grote behoefte aan is. Nieuw is soms ouderwets, en nu antiek weer nieuw, we worden moe van deze welvaart en als je nu echt een trentsetter bent houd je je bezig met kwaliteit in nieuwe ontwikkelingen waar de mens echt behoefte aan heeft. Zoiets heet met liefde gemaakt. Keep it small, small is beautiful. Addy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vindt iets ouderwets wanneer je er geen binding meer mee hebt. Naarmate de kwaliteit van een produkt toeneemt neemt de binding toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodra er iets vergelijkbaars op de markt is dat meer voldoet aan de eisen van de huidige tijd. En wat dat is, is niet alleen afhankelijk van het artikel, maar ook van de waarnemer. Zo kan ouderwets ook zowel een positieve als een negatieve lading hebben.

Zo vind ik mobiele telefoons nog steeds een nieuwerwets verschijnsel, maar is mijn mobieltje in de ogen van de gemiddelde gebruiker van tegenwoordig ontegenzeggelijk ouderwets ; je kunt er namelijk alléén maar mee bellen ! met een telefoon ! Te belachelijk voor woorden natuurlijk :roll:

Maar ik ben weer erg gesteld op mijn ouderwetse hippie-dekens die ik heb gehaakt. Splinternieuw, maar echt uit hele oude patronenboeken dus super-retro of 'vintage' ; een mooi woord voor ouderwets dat 'mag' , vaak zelfs omdat het in de mode (!) is .

Ouderwetse degelijkheid wordt nooit echt ouderwets, dus met een zeer goed werkend jaren 80 koffiezetapparaat sta je nog niet echt voor gek, als de koffie maar lekker is, maar een degelijke ouderwetse zwart-wit televisie kun je eigenlijk niet meer mee voor de dag komen, voor zover je dat al zou willen.

Het is dus afhankelijk van de context, van de waarnemer, van het product en van de eisen die je er aan stelt. Zolang het om gebruiksgemak of mogelijkheden gaat vaak (niet altijd) terecht, als het alleen maar 'mode' is zal ik me er niet te veel van aantrekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je in het buitenland verblijft naar de Wereldomroep luisteren voor je informatievoorziening!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk is alles waar een verbeterde/nieuwe versie beschikbaar van is al ouderwets.

Dat betekent uiteraard niet dat het dan niet meer te gebruiken is.