Erfrecht (vermist persoon)

Iemand is overleden en heeft 2 kinderen. De echtgenoot (officieel nog steeds getrouwd) is al meer dan 50 jaar spoorloos en zou inmiddels de leeftijd van "oudste persoon van Nederland" hebben.

Is het dan verplicht om een rechtbank procedure te volgen? Is dan een "verzoek tot machtiging tot uitoefening" voldoende, of moet een "verklaring van vermoedelijk overlijden" gevolgd worden. Of zijn beide procedures verplicht?

Wat zijn de kosten hiervoor, alleen griffierechten? Kan je deze procedure zelf (zonder juridische hulp) in gang zetten om kosten te sparen? En wat is de doorlooptijd, moet er inderdaad 5 jaar gewacht worden (vermist persoon is dan 113 jaar oud)?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (2)

ga eens naar rechtshulp die kunne je wel helpen er is ook ergens een site op het net waar je grtias advies en andere vragen kan stellen ben alleen die link kwijt :(
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vraag gevens op bij de gemeente als diegene als dood staat geregistreerd heb je geen probleem. Anders wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is "levend", ander vraag ik het niet :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je mag alle procedures zelf starten zonder juridishe hulp doorlopen. Tenzij je ontoerekeningsvatbaar wordt/bent verklaard. Verder wordt er meestal iemand als curator aangewezen die heeft recht tot handelen en kan iig al een begin met de verdeling maken. Ook het testament kan enkele aanpassingen verzorgd hebben.