Hoe worden de alarmsirenes op de eerste maandag van de maand getimed?

De sirene ging hier net om 7 minuten over 12. Ik dacht dat er een vaste timer op zat, zodat alle sirenes overal in het land op dezelfde tijd af zouden gaan. Of gaat het toch handmatig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het waarschuwingsstelsel of waarschuwings- en alarmeringssysteem is een netwerk van 4275 sirenes in Nederland die draadloos en onafhankelijk van elkaar aangezet kunnen worden vanuit de alarmcentrale van de regionale brandweer. De sirenes worden gebruikt om te waarschuwingen voor (dreigend) gevaar, met name waarbij gevaarlijke stoffen in de lucht aanwezig (kunnen) zijn. Het waarschuwingsstelsel is eigendom van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en is op 3 juni 1998 in gebruik genomen.

Het verschil kan dus heel goed komen omdat ze los van elkaar (en draadloos) werken

Toegevoegd na 25 minuten:
Verspreid over het hele land staan 4275[1] sirenes die draadloos en onafhankelijk van elkaar aangezet kunnen worden vanuit de alarmcentrale van de regionale brandweer. Dit wordt het WAS (waarschuwings- en alarmeringssysteem of waarschuwingsstelsel) genoemd

De systemen worden onafhankelijk van elkaar bediend, niet met een timer oid.
De brandweer regelt dit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Alarm wordt per gemeente ingeschakeld en is niet gekoppeld aan een landelijk alarm systeem. Overigens is het begrip 'standaard' tijd een beetje aan het verdwijnen. Bijv. de piepjes voor het radionieuws zijn niet meer synchroon aan de off tijdklok. Dit door vertraging bij digitale doorgifte. Idem voor tijdklokken welke bij RTL te zien zijn.