Wat voor hulp kan je krijgen als chronisch zieke?

Financiële hulp bedoel ik.
Hangt dat van de ziekte af? En ga je dan ook door allerlei soorten arbo-testen? Heeft het invloed op je toekomstige banen, waar je misschien wel weer fulltime kan/wil werken?

Het gaat om iemand (dochter) die studeert en er geen bijbaantje naast kan hebben vanwege haar chronische ziekten. Ze krijgt wel wat van de ibgroep, maarja...dat is om haar studie te bekostigen, en verder heeft ze dus eigenlijk gewoon geen inkomen, geen geld. Kan ze wel een soort van financiële hulp krijgen? En hoe gaat dat in zijn werk; moet je bewijs van je artsen hebben, of gaat dat via iets anders...? Alle info hierover is welkom!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Ze kan een CIZ-indicatie aanvragen. Hierin wordt bepaald hoeveel (uur) recht ze op hulp heeft. Vaak mag ze en haar ouders dan zelf kiezen van wie ze de hulp ontvangen.

Toegevoegd op 16-06-2009 17:09:31
En met financiele hulp zou je een Wajong uitkering kunnen proberen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de Wet Studiefinanciering staan bepalingen over zieke en gehandicapte studenten.
Iedereen heeft recht op vier jaar basisbeurs (voorwaardelijke lening) en drie jaar lening. Wanneer het
duidelijk is dat je door je handicap of chronische ziekte zeker een jaar langer nodig hebt om af te studeren,
dan kan de studentendecaan een verzoek om 12 maanden verlenging van de basisbeurs ondersteunen
(art. 5.6 zesde lid). Voorwaarde daarvoor is dat je je houdt aan de meldingsplicht, d.w.z. binnen zes
maanden na het ontstaan van je ziekte of handicap moet je dit gemeld hebben bij een studentendecaan.
Beter is natuurlijk om dit direct bij aanvang van je studie te doen.
Wanneer de IB-Groep het verzoek honoreert, dan heb je recht op vijf jaar basisbeurs (en drie jaar lening).
De basisbeurs is een voorwaardelijke lening. Als je binnen tien jaar afstudeert, wordt die lening in een gift
omgezet. Als je door je ziekte of handicap niet binnen tien jaar kunt afstuderen, dan wordt de lening
kwijtgescholden (art. 5.16 tweede lid).
Als al van te voren duidelijk is dat het studietempo door ziekte of handicap beduidend lager ligt, dan kun je al aan het begin van je studie een verzoek tot verlenging indienen. Wanneer je minder dan een jaar vertraging
oploopt, kun je beroep doen op het Fonds Ondersteuning Studenten (zie pag. 4).

Wanneer je tijdens je studie voor 80% of meer arbeidsongeschikt raakt, wordt de voorwaardelijke lening
meteen definitief omgezet in een gift (art. 5.15). Het verzoek om omzetting kun je bij de studentendecaan
indienen.

wellicht zijn er ook mogelijkheden om een PGB aan te vragen bij de gemeente/WMO...

je zou ook bij het UWV eens kunnen informeren of je kind recht heeft op een aanvullende WaJong uitkering...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet hoe oud ze is en ik weet niet welke chronische ziekte zij heeft. Maarrrr... er zijn potjes die precies voor dit doel bestemd. Op de eerste plaats moet ik de vraag stellen heeft ze een CIZ verklaring voor zorg? Want dan heb je het eerste bewijs in handen. Als er niets is kan je nij het maatschappelijk werk kosteloos een rapport op laten stellen omtrent de ziekte, die je vervolgens kunt gebruiken om een extra uitkering. Als zij alleen studerend is dan is het mogelijk om hulp te krijgen bij het ANGO. Algemene Nederlandse invalide bond. Die kunnen haar advies geven hetgeen kosteloos is. Verder zou ze kontakt op kunnen nemen met de CG Raad deze naam staat voor Centrale Raad voor gehandicapten en Chronisch zieken. Ik geef de volgende website`s; http://www.cg-raad.nl en http://www.ango.nl/handicap_nl/
Gezien haar leeftijd is het voor haar leuk om eens te kijken op de website van leefwijzer. een website voor chronisch zieken, gericht op jongeren en studerenden. http://www.leefwijzer.nl/
Dit zijn de organisatie`s die vertrouwde informatie geven voor chonisch zieken. Er zijn hulpmiddelen en potjes die haar kunnen helpen. Neem ook contact op met het buraeu voor de W.M.O in uw gemeente huis. Je zal wel even door een bureaucratie`s gebeuren moeten maar het zeker aan te bevelen. Succes