Als de AOW-leeftijd verhoogd wordt, worden dan ook allerlei 65-plus voordelen verandert?

Nu krijg je bij een leeftijd van 65+ vaak korting in dierentuinen, musea, speeltuinen etc. Ook is de bus (/trein?) goedkoper vanaf 65 jaar en zijn er ongetwijfeld nog meer voordelen te bedenken. Mocht de AOW-leeftijd verhoogd worden naar 67, en over enkele tientallen jaren ongetwijfeld naar een nog hogere leeftijd, worden dit soort passen/kortingen dan ook aangepast?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Niet alleen de AOW leeftijd maar (ook) de pensioenleeftijd wordt verhoogd. Daardoor worden de premielasten over meer jaren gespreid en wordt de pensioenduur bekort.Het is logisch en ligt voor de hand dat aanverwante leeftijdsgrenzen in andere regelingen op dezelfde wijze meegaan. De aanleiding is immers dat mensen langer leven en actief werkzaam kunnen zijn.
Hoofdreden is echter de vergrijzing. De kosten daarvan tracht de overheid af te remmen door de zorg te verminderen inclusief de medische zorg. Het gevolg kan zijn dat de mensen minder oud worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vrees dat jij met angst daarvoor wel een beetje gelijk hebt.

Waarschijnlijk zullen alle voordeeltjes die de AOW ers nu van hun vijfenzestigste jaar genieten ofwel die allemaal volledig kwijt raken..ofwel ze een paar jaar later krijgen.

Nochtans buiten het openbaar vervoer zijn er zelfs nu al heel weinig voordeeltjes voor ouderen over..

Dus als je een beetje jonger bent..resteert er later wellicht niet meer.

Groet,

Ton