Wordt je vingerafdruk gewist als je wordt vrijgesproken?

Wanneer je verdacht wordt van een misdaad, wordt meestal je vingerafdruk geregistreerd. Haalt men deze weer uit het systeem wanneer iemand wordt vrijgesproken of het niet tot een veroordeling komt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hieronder antwoord op je vraag, met link. In geval van een veroordeling wegens een misdrijf waarop naar de wettelijke omschrijving een gevangenisstraf van zes jaar of meer is gesteld, zullen de justitiële gegevens van betrokkene dertig jaar worden bewaard. In geval van een veroordeling wegens een lichter misdrijf, dat wil zeggen een misdrijf waarop naar de wettelijke omschrijving een gevangenisstraf van minder dan zes jaar, een bewaartermijn van twintig jaar. Deze bewaartermijnen zullen ook gaan gelden voor de strafvorderlijke gegevens van betrokkene, zijn vingerafdrukken, de persoonsgegevens die over hem in de strafrechtsketendatabank worden verwerkt, en zijn DNA-profiel. Toegevoegd op 09-06-2009 11:05:27 Ik moet er toch op terugkomen. Alhoewel ik in een half uurtje surfen veel tegenstrijdige info lees, wil ik me hieraan vasthouden: De profielen van verdachten die worden veroordeeld, blijven in de DNA-databank. Het NFI verwijdert de profielen van verdachten die vrijgesproken worden of niet langer verdacht zijn. Mijn excuses dat ik je in eerste instantie op het verkeerde been heb gezet :( http://www.watisgenomics.nl/genomics/genomics/i000556.html

Bronnen:
http://ikregeer.nl/document/KST130709

Nee hoor... Die word in één grote landelijke databank bewaard. En hier hebben organisaties als 'Interpol', 'AIVD', 'CIA', 'FBI', 'MOSSAD' etc. etc. etc. ook gewoon toegang toe... Toegevoegd op 09-06-2009 08:43:44 O ja... Ik kan me herinneren dat op veel lagere scholen al op een speelse manier vingerafdrukken worden verzamelt van kinderen als een politie agent komt uitleggen wat ze zo allemaal doen... Dus wellicht zit je vingerafdruk allang in die grote landelijke databank voordat je überhaupt veracht wordt van een misdrijf...

Ik kan me niet voorstellen dat ze die weggooien en dat zou ook stom zijn. Net als dna, moeten ze altijd bewaren! Er zijn mensen die daar bezwaar tegen hebben. Maar als je niets kwaads in de zin hebt, werkt het toch niet tegen je. Ik zie alleen waar voordelen om misdaden sneller op te kunnen lossen.

Nee die worden eeuwig en 3 dagen bewaard

Nee natuurlijk niet, je zou het de volgende wellicht wel gedaan kunnen hebben...

Nee, getuige de link hieronder:

Bronnen:
http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=93110

Nee, justitie wil het liefst een zo groot mogelijke database met vingerafdrukken om te 'matchen' indien nodig. Als je naar de Verenigde Staten gaat, worden je vingerafdrukken ook genomen, puur preventief. Het liefst zou justitie van iedereen de vingerafdrukken hebben en bewaren uiteraard.

De vorige antwoorden hebben het terecht over het feit dat je gegevens hoe dan ook bewaard worden. Nog een aanvulling daarop is dat je vingerafdrukken binnenkort ook verplicht in je paspoort komen te staan (op de chip), de database die daarvoor aangelegd wordt is gescheiden van die van de politie, maar de vraag is natuurlijk zeer hoe dat in de praktijk werkt en wie er toegang toe heeft.