Wat zijn de langetermijngevolgen van het opnemen/verwerken van immense hoeveelheden nutteloze informatie?

We leven tegenwoordig in een samenleving waar we door verschillende media en massamedia van alle kanten beschoten worden met informatie. Een deel van deze informatie hebben we (naar mijn mening) helemaal niet nodig. Aangezien het media-aanbod steeds groter wordt, de hoeveelheid informatie toeneemt en de informatieoverdracht steeds sneller plaatsvindt, zal de hoeveelheid nutteloze informatie ook toenemen. Is er onderzocht wat dit met onze hersenen doet?

Toegevoegd na 3 uur:
mijn vraag is niet zozeer wat er uiteindelijk gebeurt met die info, maar of er iets verandert aan de manier van selecteren en uitfilteren.

Als je een tijdje in een primitiever land verblijft zal je soms (afgezien van nieuwe indrukken) een leegte ervaren, omdat je gewend bent geraakt aan een dagelijkse toestroom van informatie. Die valt dan ineens weg waardoor de tijd langzamer lijkt te gaan (zo ervaarde ik het tenminste).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Alle niet gebruikte, opgeslagen informatie in onze hersenen, gaat langzaam steeds verder naar de achtergrond, een soort van 'winterslaap' zeg maar, totdat je het weer nodig hebt, dan is het grotendeels weer terug.
Wel gaat er, in de loop van de jaren, steeds meer informatie voor goed verloren.

Toegevoegd na 8 uur:
na jouw toevoeging, het wonen in een primitief land, heeft zeker invloed op de manier en hoe je informatie in je brein gaat opslaan, als je er langer woont, dan zal je ervaren, dat voorheen belangrijke dingen, ineens minder belangrijk zijn en andersom.
Je geeft er andere/ nieuwere waarden aan, en dit heeft natuurlijk ook invloed op het opslaan van deze informatie in je brein.
De grote leegte die je ervaart, is de leegte van het afwezig zijn van allerlei zogenaamde belangrijke informatie, zie dit niet als een gemis, maar als een vooruitgang.
Na verloop van tijd, zal er nieuwe/ andere informatie voor in de plaats komen, die in je nieuwe land wel van belang zijn.
Maar owee als je weer terug komt naar je eigen land, dat is veel erger.

Het leven in zo'n land gebeurd op een veel lager rhitme, het lijkt dan of de klok langzamer loopt en je meer tijd over houdt voor je zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hersenen werken al jaren op dezelfde manier. Wat in ieder geval duidelijk is is dat je niet alle informatie (nutteloos danwel nuttig) onthoudt die je ooit hebt binnengekregen. Dat heeft met de werking van je geheugen te maken.

Je kunt je geheugen onderverdelen in:

Korte termijn geheugen
Middellange termijn geheugen
Lange termijn geheugen

In je korte termijn geheugen zitten aanvankelijk je nieuwe indrukken, je nieuwe informatie. Als je hier langer mee bezig bent of de informatie herhaaldelijk tot je neemt, ga je verbanden leggen en krijgt het een plek in je middellange geheugen. Als je er echt op gaat studeren dan kunnen zaken ook in je langetermijngeheugen terecht komen.

De kans dat de immense hoeveelheden nutteloze informatie zover komen is niet zo groot. Zij zullen in het kortetermijngeheugen terecht komen en weer worden vervangen door andere informatie. Soms onthoud je nutteloze zaken wel wat langer, maar daar is dan meestal een reden voor. Bijvoorbeeld als je bepaalde informatie erg opvallend vindt (man zonder handen speelt piano) of erg interessant. De rest vergeet je zonder dat je je er bewust van bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag.
Ik denk dat men gevoellozer en steeds minder geïnteresseerd wordt in de werkelijk belangrijke zaken, dus afstomping. Zie de vaak ongemotiveerde kritiek en de grote ontevredenheid.
De hersenen zelf zullen daarvan niet veranderen maar wel hoe we met die overvloed aan informatie omgaan