Waarom willen mensen 'ten koste van alles' zo veel mogelijk van de anderen weten?

Er zijn soms van die momenten dat ik door bepaalde mensen word overspoelt met vragen die betrekking hebben op mijn persoon. En zelfs wanneer ik aangeef dat ik op een bepaald moment niet verder wil antwoorden, omdat het ze gewoon geen fu*k aan gaat word er doorgespit...

Nu ben ik tot op een bepaalde hoogte best open en benaderbaar. Maar waarom altijd dat kleine stukje meer willen weten?

Lijkt het soms of dat ik belangrijke informatie achter hou?

Omdat ik niet wil kiezen tussen 3 goede antwoorden krijgt niemand de 10 punten...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
To know you is to love you ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En hoe bedoel je dit precies Melissa?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat ga ik jou niet aan je neus hangen :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry Kweenie. Maar zo vaak lees ik dat niet dat iemand van me houd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie houdt er nou niet van Starbless? (Behalve dan die pastoor, of wat was het.) PS. Dit is nog buiten de armlengte, toch? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha, het is de titel van een bekend nummer uit 1965, dat over iemand ging die zo geweldig was, dat je haar alleen maar hoefde te kennen om van haar te gaan houden. Dat kwam in me op toen je schreef dat iemand veel van je wilde weten. Gewoon associatief denken dus.
Dus verder niks achter zoeken, m'kay?
For your listening pleasure:
http://www.youtube.com/watch?v=BXUyhm3VAVo&feature=related
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En let op de uncanny gelijkenis van éen van die gasten met Austin Powers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rotaluclac: Dat is een Bisschop...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Och ja, da's waar ook. En ook nog een paar Jehova's, toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn oude buren ja... @Melissa: Ben slecht in titels, maar kende het nummer inderdaad. Was wel leuk om het weer eens te horen...

Antwoorden (9)

Tot op bepaalde hoogte... best wel open...
Lijkt het zo dat... Nee dat lijkt niet zo dat is zo...

Ik laat je helemaal met rust... En ik hoef niets over je te weten...

I´m having fun... met jou en met iedereen, en dat alleen en op zich is al heel intiem...

ook met jou Starbless...

Toegevoegd op 08-06-2009 17:04:51
Maar ik verwacht dat deze vraag gewist gaat worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien erge nieuwschierigheid. Of ze vinden je erg, heeeeel erg interessant?????
Of misschien wel heel erg leuk, geheime liefde's??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms ervaar ik dat ook. Ik denk omdat ze angstig zijn voor het onbekende. Door veel over een persoon te weten te komen kan je een beeld schetsen over iemand en daarop anticiperen. Of misschien betrekken mensen het op zichzelf. Dat iemand zich afvraagt of hij/zij iets verkeerds doet omdat jij geen informatie geeft. Terwijl jij daar even geen behoefte aan hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het meest optimistische antwoord: je bent een intrigerende persoonlijkheid.

Andere mogelijkheden zijn, dat je mensen ontmoet die zelf niet veel te doen hebben (of weinig interessant zijn) of dat je toch in antwoorden niet duidelijk genoeg bent of mensen in je omgeving te eigenwijs zijn:
'nee!', maar waarom dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eh, waar heb je het over, in concreto? Zijn er hier op GV mensen die je overstelpen met PB's om meer van je te weten te komen? Of bedoel je op feestjes in het normale leven?

Hoe het ook zij, als zoveel mensen zoveel van je willen weten, zou het kunnen zijn dat je zelf bepaalde signalen uitzendt. Bijvoorbeeld dat je heel bijzonder bent. Of dat je met zulke speciale dingen bezig bent. Of dat je zoveel weet over [vul onderwerp in waarin iedereen wel is geïnteresseerd].

Als dat zo is, zul je dus je eigen gedrag moeten aanpassen.

Hetzelfde geldt als je zo open, communicatief en vriendelijk bent, dat je mensen aanmoedigt als ze beginnen met het vragen naar jouw persoontje. Dan stelt iemand eerst een onschuldige vraag, en jouw signaal naar die persoon is: goede vraag, leuk dat je die interesse in mij toont, en ik vind het leuk je dit stukje van mezelf te laten zien.

Dan beloon je je gesprekspartner voor het naderbij komen. Als je dat doet, is het geen wonder dat die gesprekspartner, na zo'n beloning, door wil gaan met dichterbij komen.

Let wel, ik zeg niet dàt het zo is, ik zeg dat het zo zou kunnen zijn. Of hier een kern van waarheid in zit, moet je zelf beoordelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zowel op GV als op feestjes etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helder. Herken je je in mijn persoonlijkheidsschets, of babbelde ik prietpraatonzin?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel duidelijk... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rotaluclac: Zo persoonlijk wou ik het niet opvatten, maar je komt aardig in de buurt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Mooi duidelijk antwoord.
Daarnaast, weet niet of dat voor iedereen geld, maar de vragen en antwoorden van Starbless vind ik heel vaak interessant. Mensen onthouden dat.
Maar verder hoef ik niks van je te weten, van mij zul je geen last hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Italklaas: Alles wat je van mij mag weten staat op mijn profiel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb iets vergelijkbaars zien gebeuren tijdens mijn middelbareschooltijd. Sommige meisjes waren echte mannenmagneten. Ze hadden het zelf misschien niet eens in de gaten, maar ze deden er alles aan om zoveel mogelijk mannen aan te trekken. Dat lukte natuurlijk heel goed. Als zo'n man dan hapte, werd hij een tijdje aan het lijntje gehouden. Mocht hij spartelen en vechten. Na een tijdje kwam hij dan toch iets te dichtbij. Dan werd zo'n man gedumpt. Keihard. Verworpen. Ik heb nooit begrepen waarom die meisjes zo deden. Hadden ze het echt niet door? Of genoten ze van die macht, en van dat dumpmoment? Als ze er al van genoten, zouden ze dat dan zelf door hebben gehad? Starbless, ik heb geen idee hoe jij bent wat dat betreft - en ik hoef het ook niet te weten - op dat punt sluit ik me geheel bij Italklaas aan. Ik hoop dat je niet zo'n lok-en-dump-typje bent. Dat hoop ik voor jou en voor de anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rotaluclac: Je mag tot een armlengte komen...:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal maar niet zeggen welke gedachten ik bij die laatste reactie krijg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe dat maar niet Melissa...
ik kan deze vraag niet als algemeenheid beantwoorden... alleen naar jou persoonlijk...
jij laat (op GV) iets zien... maakt mensen blijkbaar nieuwsgierig en dan gooi je de deur dicht... zo voelt het...

ik denk dat dit gewist gaat worden... het zij zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het levert in ieder geval interessante antwoorden op Deva...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja daar kan ik me wel iets bij voorstellen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerlijke antwoorden worden niet gewist.
Een goed antwoord lokt vaak een vraag uit.
Een zakelijk atwoord zal dat nooit doen.
Een goed antwoord is vaak een boodschap.
Een uiting van bepaalde gevoelens.
Het kan een roep om hulp zijn.
Het kan het delen zijn van verdriet.
Het kan een uiting zijn van verbondenheid met de andere vraagstellers.
Het kan een uiting zijn van je gevoelens van dat moment.
Soms bewust ,vaak ook onbewust.
Schrijven is eigenlijk praten en praten is delen.
Praten is sneller dan denken.
Denken doen we als we een zakelijk antwoord willen geven. Er staat dan niets tussen de regeltjes.
Alle andere antwoorden zijn boodschappen.
Ze zijn wel in een soort code en als we de code niet weten, zijn het weer gewoon antwoorden
Die de code wel weten kunnen de boodschap lezen.
Daarna heb je nog de keuze om het zo te laten en braaf te antwoorden, of de boodschap te lezen.
Na het lezen van de boodschap, kan je een subtiel signaaltje terug zenden om vast te stellen of je de boodschap goed begrepen hebt.
Maar met dat subtile signaaltje ben je wel plotseling heel dicht bij die persoon gekomen, soms te dicht.
Dat weet je zo, einde boodschap.
Maar je eigen gevoel zegt iets anders.
Zeker als de ander er wel op in gaat en komt met nog meer antwoorden met nog meer boodschappen er in!!
Dan wordt alles heel verwarrend, welke kant moet je dan heen?
Je kan nog steeds stoppen en de volgende vraag beantwoorden voor de puntjes.
Je kan het even laten rusten, maar vaak na weken is het in alle hevigheid terug en begint het onbegrepen spel opnieuw.
Wederzijds begrip is de oplossing, met dankbaarheid als beloning.
Tussen de regeltjes van het antwoord is vaak de vraag verborgen voor wederzijds begrip.
En daar ga ik voor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp wat je zegt. Maar begrijpen de meeste GV'ers dat ook?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is jouw vraag en mijn antwoord aan jou, ik ga met mijn eigen uitleg me zelf begrijpen. En de anderen? Komt nog wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@eddijst, ik heb het gevoel dat jouw antwoord niet aan Starbless is gericht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verkeerd gevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rotaluclac: eddijst heeft het heel goed voor mij beantwoord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat heb ik gezien. Maar ik meende een extra dimensie te ontwaren. Alsof eddijst op jouw vraag antwoordde, maar zich in werkelijkheid tot andere lezers richtte. Zoals ouders wel eens iets tegen elkaar zeggen, wat in werkelijkheid een boodschap is richting het ernaast zittende kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo zou je het kunnen ervaren, in een goed antwoord zit een boodschap verborgen, nu alleen de code nog vinden.
Hoe minder mensen van je zien en begrijpen, hoe meer ze willen weten. Meer weten staat echter niet gelijk aan meer begrijpen. En hoe meer je verteld, hoe meer vragen er vaak komen. Niet iedereen weet een grens te stellen aan zijn/haar eigen nieuwsgierigheid.

Je kunt het ook zien als een compliment, je bent blijkbaar interessant genoeg om meer van te willen weten ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kennis is macht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet ik toch wel heel machtig zijn als iedereen alles van mij wilt weten...:D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent alleen machtig als je alles van iemand anders weet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof maar dat ik genoeg van andere weet... Overigens wel 'irl'