Draag jij altijd je identiteitsbewijs met je mee?

Als ik met de auto wegga, heb ik uiteraard altijd mijn rijbewijs bij me. Maar als ik een stukje ga fietsen of wandelen...? Echt niet!
Ben wel benieuwd of er veel mensen zijn die bewust altijd een id-kaart met zich meedragen, of misschien bewust juist niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (24)

Welnee, helemaal niet nodig. De identificatieplicht is alleen een middel om in bepaalde gevallen iemand op te kunnen pakken als deze zich niet kan identificeren. Niet voor de doorsnee fietser bedoeld.

Toegevoegd op 08-06-2009 12:05:31
Mijn rijbewijs heb ik in mijn portemonnee, dus als ik die bij me heb, kan ik me toevallig identificeren. Als ik met de auto of motor wegga neem ik 'm bewust mee, verder niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je rijbewijs is al een aantal jaar geen legitiem legitimatiebewijs...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt wel!
Nee, nooit.
Alleen m'n rijbewijs dat permanent in de auto ligt.

Toegevoegd op 08-06-2009 12:19:14
In plaats daarvan heb ik altijd €50 bij me, zodat ik de boete kan betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De boete is €60,- En je krijgt na 4 tot 6 weken een acceptgiro opgestuurd, gelijk betalen kan niet, tenzij je niet in Nederland woonachtig ben.
Ja, heb ik altijd bij me, net als mijn medicatie-overzicht.

In geval van nood is meteen duidelijk wie ik ben en wat er zoal met me aan de hand kan zijn.

Geeft een gevoel van veiligheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nope.
Alleen als ik met de auto de weg op ga ligt er standaard een rijbewijs bij me.
Als ik met een ander meerijd, dan heb ik geen identiteitsbewijs bij me, idem als ik aan het sporten ben. Lekker zo'n paspoort in een bezweet fietsshirt.

Ik ga er echter vanuit dat als ik me aan de regels hou en dergelijke dat ik dan niet zomaar aangehouden wordt en me daarmee dus ook niet hoef te identificeren. En ja, zo wel... nou ja, dan zal het wel zo'n 40 Euro gaan kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik woon vlakbij gebieden waar preventief fouilleren is toegestaan.

Afgezien van de enkele keer dat mij rijbewijs in een andere broekzak zit (daar blijkt dat roze papiertje overigens niet erg goed tegen te kunnen) heb ik altijd mijn rijbewijs op zak, afgezien van wanneer ik ga joggen (wat ik sowieso niet doe in de preventieffouilleergebieden).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in de winter wel, omdat ik dan steeds dezelfde jas draag.
's zomers draag ik zoveel verschillende jasjes dat ik er niet aan kan beginnen.
ik ben een braaf middelbaar dametje, dus ik schat het risico op een boete niet hoog in ; p
Rieneke1
14 jaar geleden
Ik heb een identificatiekaart. Omdat die net zo groot is als mijn pinpassen en dus makkelijk in mijn portemonnee kan, heb ik deze altijd bij. Kleine moeite.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd, je weet nooit wat er gebeurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Ik weet wel dat het moet, maar ik vergeet het steeds. Ik neem hem alleen mee naar speciale evenmenten, waar ik hem moet laten zien, of als ik op reis ga natuurlijk : P Ik denk eerlijk gezegd niet dat mensen hun id altijd bij hebben. Misschien motiveert hen dat ook geen rare streken uit te halen : P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rijbewijs zit in mijn portemonnaie, dus ja die heb ik vrijwel altijd bij me. Alleen wanneer ik sporten ga niet aangezien ik mijn geld en overige zooi liever niet in een kleedkamer laat liggen, eventueel los briefje in de zak en verder niets meenemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het ronduit te gek voor woorden dat een politieagent of toezichthouder in dit land kan bepalen dat het voor zijn functie noodzakelijk is om je naar een identiteitsbewijs te vragen en als je dit niet kunt tonen dit als zodanig al strafbaar is.

Misschien is het de 'plichtstrouw' die ik misschien heb vanwege mijn sterke gevoel voor rechtvaardigheid, misschien is het een zekere vorm van angst, misschien is het zo dat ik de overheid geen bedrag x gun voor een boete, dat ik ze het niet gun dat ze mij eventueel mee kunnen nemen naar het bureau om mijn identiteit vast te stellen, dat ze me zelfs in vreemdelingenbewaring kunnen zetten, misschien vind ik het effectiever om eens in de zoveel jaar 40 euro uit te geven aan de identiteitsbewijzen zelf in plaats van aan de boete.

Resultaat is dat ik altijd een identiteitsbewijs bij de hand heb. En altijd kun je vrij ruim nemen, ook als ik een blokje om ga, of even naar de winkel of zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn rijbewijs zit in mijn portemonnee. Die heb ik altijd bij me - je weet nooit waar dat handig voor kan zijn, als er bijvoorbeeld eens iets gebeurt, je hebt iets nodig, of je hebt dringend een taxi nodig.

Daardoor heb ik mijn rijbewijs automatisch altijd bij me.

Als ik een brief ga posten, laat ik mijn portemonnee wel eens thuis. Gelukkig staat in de wet op de legitimatieplicht dat die plicht niet geldt in de direct omgeving van de woning. Een brief posten zonder legitimatiebewijs is dus toegestaan.

Als ik aan het roeien ben, heb ik ook niets bij me. Dan ligt mijn portemonnee in een kluisje op de roeivereniging. Eerlijk gezegd weet ik niet wat de wet op de legitimatieplicht zegt over het sporten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rotaluclac, dat van de woonomgeving, waar heb je dat gelezen als ik vragen mag, ik heb dat namelijk nog niet eerder gehoord. Daarmee zeg ik natuurlijk niet dat het niet waar is wat je zegt, maar ik heb bijvoorbeeld onder meer gelezen dat een ieder verplicht is om op de eerste vordering van een daartoe bevoegde persoon het identiteitsbewijs te tonen. Het niet voldoen aan die vordering is een strafbaar feit als zodanig en ik zou juist verwachten een eventuele uitzondering voor de woonomgeving in diezelfde context te lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij bestaat die uitzondering niet. Want hoe kan je dan aantonen dat je in de omgeving woont als je niks bij je hebt en gecontroleerd wordt?
mijn zelf gemaakte id draag ik altijd met me mee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, heb altijd mijn id in mijn tas, ik ken iemand die een boete kreeg toen ze 'm niet kon tonen, daar heb ik dus geen zin in!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor vergeet het regelmatig nog geen problemen mee gehad
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
afkloppen..
Nee, heb alleen een paspoort en dat is me te groot om mee te nemen.

Ik ben mijn indentiteitskaart een keer kwijtgeraakt. Dat koste me zoveel tijd, moeite en geld dat ik het risico om een keer een boete te krijgen wel neem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb mijn rijbewijs in mijn portemonnaie zitten dus
dat is makkelijk qua identificatie-plicht, want ik wil altijd geld bij me hebben. Paspoort neem ik alleen mee op vakantie en ligt eigenlijk altijd opgeborgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, alleen als ik verder buiten de stad ga en natuurlijk over de grens. Wanneer ze erom vragen kom ik 'm later wel ergens 'showen.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja...

Sinds 01-01-1995 is dit verplicht op de werkvloer. En sinds een aantal jaar moet iedereen vanaf 14 jaar zich kunnen legitimeren als daar om gevraagd wordt...

En om legitimatie vragen mag overigens niet zomaar. Hier moet een legitime reden voor zijn dat je kunt laten zien dat jij bent wie jij zegt dat jij bent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, altijd. Ik heb hem gewoon in mijn portomonnee zitten, die ik weer altijd bij me heb.

En wanneer ik bijvoorbeeld ga wielrennen, neem ik alleen mijn ID mee. Je weet het nooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,want als er iets met mij gebeurt wil ik dat hulpverleners weten wie ik ben zodat mijn dierbaren gewaarschuwd kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik heb hem in mijn portemonnee, is alleen niet geldig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, ik bewijs mezelf dat ik XiniX ben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op werkdagen wel, maar in het weekend niet. (bij feesten weer wel)