Hoe noem je tegenwoordig 'geestelijk gehandicapten' ?

Mensen met mogelijkheden, verstandelijk gehandicapt/beperkt, geestelijk gehandicapt/beperkt, enz. Ik heb gemerkt dat er heel wat verschillende aanduidingen in gebruik zijn, en dat er niet een is waar iedereen tevreden over is.

Wat is het meest gangbaar? Wat zijn de voors en tegens?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

De huidige mest gangbare overdreven mond vol is 'mensen met een verstandelijke beperking'. Kijk er echter niet raar van op als dat over een paar jaar niet meer kan, en we weer een nieuwe term/omschrijving moeten leren.

Toen ik klein was waren het geestelijk gehandicapten, als onderscheid met de lichamelijk gehandicapten (zijn dat tegenwoordig mensen met en lichamelijke beperking trouwens ??) . Daarna werden het op een gegeven moment ineens verstandelijk gehandicapten, en toen dat ook ineens niet meer leek te kunnen, werden het - vermoedelijk omdat verstandelijk beperkten ook weer te generaliserend klonk - mensen met een verstandelijke beperking. (Wat voor mij nog altijd een wereld van verschil is met wat ik vroeger als geestelijk gehandicapte voor me zag). Ik urf ook al jaren geen Mongooltje meer te zeggen tegen iemand-met-het-syndroom-van-down. En de nog veel oudere maar (destijds) heel duidelijke termen debiel, imbeciel en idioot zin al HEEEEEL lang zo politiek incorrect als maar zijn kan.

Soms vraag je je wel eens af waarom een duidelijke term die de lading denkt telkens maar weer veranderd moet worden omdat een of ander iemand - en in dit geval zeer zeker niet eens uit de doelgroep zelf ! - zich beledigd schijnt te moeten voelen. Hele studies lijken ze er wel van te maken. En we praten allemaal vrolijk mee.

Ik kijk er niet raar van op als we het over pakweg tien jaar moeten gaan hebben over mensen met een intellectuele uitdaging, of iets van die strekking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mensen met een beperking. Tot dit weer als respectloos wordt ervaren en het 'beestje' weer een andere naam krijgt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Wanneer je iemand 'gehandicapt' noemt, lijkt het net alsof de persoon in kwestie helemaal afgeschreven is, niks meer aan te doen. Wanneer je stelt dat iemand in meer of mindere mate een beperking heeft (lichamelijk, geestelijk, visueel) dan is het duidelijker dan een persoon naast deze beperking nog wel tot veel andere dingen in staat is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen met een beperking, mensen met mogelijkheden.
Maar alle mensen hebben beperkingen en mogelijkheden, die ze al dan niet gebruiken. Dus als je het zo bekijkt dekt de lading het schip niet. Maar ja iemand of een groep iemanden heeft ooit bedacht dat je alles positief moet benaderen, en dan is iemand met een mogelijkheid positiever dan iemand met een handicap.
En senioren, en derde leeftijd positiever dan bejaarden.
Ik denk dat we metr dat soort aanpassingen moeten leren leven ;)
anneliez