Dat was vooral in de middeleeuwen. Het zijn mensen die zingend rondtrekken om anderen te vermaken. Het komt nu ook wel voor, maar heel weinig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een troubadour is een rondreizende, zingende dichter.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het woord troubadour is afgeleid van het Occitaanse woord "trobar", dat 'vinden' betekent (vr: trobairitz) Het woord "Trouvère" is afgeleid van het Oudfranse 'trouver', wat eveneens 'vinden' betekent. In de Germaanse streken spreken we over 'Minnezangers' (ze zongen over de 'hoofse minne').

De eerste met naam bekende troubadour was Willem van Poitiers, die in de 11e eeuw leefde en hertog van Aquitanië was. Zij schreven in het Occitaans, de oudste levende literaire taal van West-Europa. De meeste troubadours bezongen de hoofse liefde. Bekend gebleven troubadours zijn onder andere Bernard de Ventadour en Jaufré Rudel. Ook leden van de hoge adel schreven liederen in de stijl van de troubadours, bijvoorbeeld hertog Jan I van Brabant. Met de vernietiging van de Occitaanse cultuur na de soms gewelddadige inlijving door Frankrijk van de Languedoc in het begin van de veertiende eeuw verdwenen ook de troubadours.

Sommige troubadours trokken weg uit Zuid-Frankrijk, richting Noord-Frankrijk, Italië en Catalonië. Nu waren deze streken in handen van de koning, terwijl Zuid-Frankrijk verdeeld was en niet in handen van de koning was. In de 13e eeuw ziet de koning een aanleiding om een oorlog te starten. Er ontstond namelijk ketterij in de Provence, en de Paus stuurde zijn "honden", de Dominicanen, die een grootschalige inquisitie instelden. Hierbij kreeg de Paus steun van de koning in Noord-Frankrijk. Van 1209 tot 1229 vinden de Albigenzer Oorlogen plaats. Ook veel troubadours sneuvelden, en de overigen werden werkeloos, omdat geld voor kunst en cultuur op waren geraakt door de hoge oorlogskosten. Over deze strijd werd ook gezongen. Na 1230 vonden troubadours nog wel werk in Spanje en Italië. De eeuw daarvoor gingen ze al naar Noord-Frankrijk, en de invloed van de trouvères werd merkbaar. Zo ontstond de wereldlijke monodie die in de landstaal gezongen werd. Het contact tussen troubadours en trouvères blijkt ook uit huwelijken. De trouvèremuziek na de periode 1250-1300 wordt dan ook door troubadours nieuw leven ingeblazen. Er is ook invloed van de trouvères naar de Minnesanger in West Duitsland.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een troubadour was een dichter/componist van wereldlijke liederen, in het occitaans. Troubadours waren doorgaans van betere komaf en worden vooral in Zuid-Frankrijk gelokaliseerd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Troubadours begeleidden doorgaans zichzelf (echter niet op een blaasinstrument).

Toegevoegd na 1 minuut:
Troubadours begeleidden doorgaans zichzelf (echter niet op een blaasinstrument).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een Frans woord uit de twaalfde eeuw. Het komt van het Middellatijnse werkwoord 'tropare', wat betekent: het maken van gezangen. Een troubadour was een dichter-zanger die liefdesliederen zong. Hij trok rond en begeleidde zichzelf op een tokkelinstrument.
Amadea
13 jaar geleden
Een zanger/muzikant/verteller uit de middeleeuwen.

Tegenwoordig zou je zo iemand een singer/songwriter noemen. Boudewijn de Groot profileerde zichzelf graag als een troubadour, en moderne zangers en zangeressen zingen nog wel eens romantisch over het leven van de troubadour.