Zijn dikke mensen echt gezelliger ?

Schoot me net te binnen bij een andere vraag. Dit krijg ik als gezellige dikkerd natuurlijk regelmatig te horen (al vind ik mezelf helemaal niet zo'n gezellig typ, vooral niet als gezellig gepaard gaat met veel lawaai, foute muziek, drank en stemverheffing), en ik probeer mijn kinderen altijd te vertellen dat dunne mensen net zo gezellig kunnen zijn en dat er hele chagrijnige dikkerds zijn.
Toch lijkt het een soort hardnekkig vooroordeel. Waar komt dat vandaan ? (Ik heb er wel ideeen over, maar wil die van jullie graag horen natuurlijk).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Volgens mij is dit net zoiets als het domme blondje. Het zijn ideeën die een eigen leven gaan leiden en daardoor de beeldvorming werkelijk beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou het dan ook een boemerang-verwachting (self-fulfilling prohecy) zijn ? Dat mensen het gezellige resp. domme eerder zien, en dikkerds en blondjes zich eerder gezellig / dom gaan gedragen ??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zou kunnen.
een mens past (on)bewust het eigen gedrag aan aan verwacht gedrag.

Andere antwoorden (9)

Ja, dat denk ik wel... Ze moeten uitkomen voor hun uiterlijk, daar kunnen ze niet omheen, dus verbergen dat is voor een dikker persoon geen optie... Dus ze laten zich zien...
Dat is een acceptatie van hun voorkomen, uiterlijk, maar ook innerlijk... Dus per definitie zijn ze dus opener, omdat ze niet kunnen verbergen...

Daar zit het hem vooral in...

Toegevoegd op 05-06-2009 09:17:43
Maar of ze ook echte gezelliger zijn, dat weet ik weer niet, maar ze doen wel gezelliger...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerlijk gezegd ken ik redelijk wat dikke mensen (en dan bedoel ik dus echt dik; zo ongeveer 140kg) die absoluut niet gezellig zijn. Ik durf zelfs te beweren dat die mensen behoorlijke chagrijnen zijn. Het vooroordeel klopt in mijn ogen dus niet. Maarja... dat baseer ik dus op mijn eigen ervaringen, en dat is niet echt de meest betrouwbare "steekproef".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dikke mensen zijn echt gezelliger en leuker... ze moeten wel, want ze kunnen niet zo hard weglopen....

en ik kan het weten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, ik was een gezellig dikkerd, maar nu, zo'n 35 kilo lichter ben ik echt niet ongezelliger geworden.
Ik ben dezelfde gezellige, optimistische, bijna altijd vrolijke meid die ik toen ook was.
Alleen heb ik meer energie en ben ik dus ondernemender (enthousiaster).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou het niet zo zijn dat dikkere mensen gezelliger over komen omdat ze nooit moeilijk doen over lekkere (gezellige) dingen zoals zoetigheden, snacks, zoutjes etc.etc. Magere mensen drinken alleen water, knabbelen in de regel liever op een wortel, eten liever sla en slaan verder alles af.
Dat gedrag draagt dus niet bij aan gezelligheid, en daarom denk ik dat dikkerds dus eerder gezelliger overkomen. Komt nog bij dat ik vind dat een dikker iemand een zachtere uitstraling heeft als een mager iemand en dus vriendelijker en gezelliger overkomt bij het visuele contact.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ondergewicht, maar ik eet alles wat los en vast zit. Dus dat vooroordeel klopt ook niet echt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Euh, deze magere mens drinkt bier en cola, vreet zich helemaal ongans aan gebakjes, taarten, koekjes, deegwaren, vlees, noten, chips - alles om maar op gewicht te blijven. Ik heb mijn streefgewicht gehoord - er moet nog zo'n zeven tot acht kilo bij. Ik kom nu per vijf jaar één kilo aan. Nog even flink dooreten dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8 * 5 = 40 jaar? :)
Totaal onwetenschappelijk antwoord, puur een eigen gedachte:

Ik heb wel eens bedacht dat er mensen zijn die graag gaan zitten, zonder zich te bewegen, en dan kletsen. Die mensen worden als gezellig ervaren. Door hun voorliefde voor zitten en kletsen worden ze vanzelf dik.

Er zijn ook mensen die graag erop uit trekken, in beweging komen, dingen doen. Die mensen worden als actief ervaren, niet in eerste instantie als gezellig. Door hun voorliefde voor activiteiten worden ze vanzelf slank.

Het is dus net andersom: je moet niet zeggen dat dikke mensen gezelliger zijn, je moet zeggen dat gezellige mensen dikker zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag het me af, of dat dikke mensen wel zo gezellig zijn als beweerd word. Ik denk namelijk als ik in mijn directe omgeving kijk dat de dikke mensen voornamelijk gespeelt gezellig doen. Dit als een soort van overlevingstactiek om niet buitengesloten te worden...

Daarbij komt dat het karakter van de persoon veel meer zegt dan het feit of dat iemand dik of slank is. En daarbij komt dat toen ik een overgewicht van maar liefst 55 kilo had. Dat ik zeer zeker niet gezelliger was dan nu ik op een redelijk normaal gewicht zit...

De mens is voortdurend bezig met overleven en dik,dun,slank, of volslank heeft naar mijn idee en uit eigen ervaring helemaal niets te maken met gezellig zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor. Als iemand eerst dik is, vervolgens flink afvalt, blijft dit echt dezelfde persoon.
Alleen zijn er mensen die niet van gezellig eten kunnen genieten. Die roepen bij alles "Nee hoor, dit is niet goed voor de lijn". De uitdrukking moet dan ook eigenlijk niet zijn: Dikke mensen zijn gezellige mensen, maar "Altijd over hun lijn zeurende mensen, zijn ongezellige mensen". Maar dit klinkt gelijk weer zo kwetsend.

Nu moet ik hier nog wel bij opmerken dat inderdaad de bourgondische types wel vaak wat gezetter zijn. Dit komt natuurlijk omdat er wel enig verband is tussen van veel eten en drinken kunnen genieten en lichaamsgewicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke mensen zijn vaak wat minder beweeglijk dan dunnere; zo komen ze dan minder mensen tegen en als ze die toch tegen willen komen, moeten ze zo gezellig zijn dat die dunne naar hen toe komen. Dunne mensen zijn niet ongezellig; mensen die dun willen zijn zijn ongezellig, maar dat geldt voor alle mensen die wat anders willen zijn dan ze zijn.