mag ik met een studiefinanciering een HBO opleiding volgen?

ik wil graag weten of ik alleen met een studiefinanciering kan studeren dus m.a.w. mijn inschrijfgeld en mijn lesmateriaal betalen met een studiefinanciering?! want kan alleen een studie beginnen als ik studiefinance krijgt!
alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ja, natuurlijk kan dat. Daar is studiefinanciëring juist voor! Als je daarnaast ook een bijbaantje neemt dan kun je makkelijk gaan studeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een studiefinanciering kan je rond komen als student. Voor collegegeld kan je ook nog een apart krediet krijgen als het nodig is, en je kan eventueel ook bijlenen.
De hoogte van je stufi hangt af van of je thuis woont of thuis woont.

Je kan ervan rond komen, maar het word wel erg lastig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een hoop gevallen heb je in NL recht op studiefinanciering. Er alleen van rondkomen dat zal niet lukken. Je kan dan aan je ouders vragen of ze een bijdrage kunnen doen en daarnaast kan je een bijbaantje nemen.

Maar ik zie ook dat je al 22 jaar bent. Dat is een prima leeftijd om een studie te beginnen én daarnaast ook gewoon te werken. Op die manier kan je je werkgever ook vragen, mits het werk relevant is aan de studie, om een bijdrage te doen. Daarnaast kan je dan ook gebruik maken van belastingvoordeel.

Je hebt dus 2 mogelijkheden. In beide gevallen zou ik het je met klem aanraden GEEN lening aan te gaan. Hoe aantrekkelijk de rente nu mag lijken, het is en blijft een lening. Als je studie klaar is, en je wilt een huis kopen of bv een mobiel abonnement aan gaan, zal er naar de lening worden gekeken. Probeer het dus op eigen kracht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt eraan..

Als je ouders veel verdienen, krijg jij maar een basisbeurs.. Ongeacht of ze iets voor jou betalen of niet.. Als ze niks voor jou betalen, kun je wel een hogere stufi aanvragen, maar voor de voorwaarden moet je even contact opnemen met DUO (voormalige IB groep)..
DUO gaat er namelijk vanuit dat de kosten voor je opleiding uit 3 bronnen komen: je ouders, de overheid en jezelf (baantje).. De stufi is dus gewoonweg ook niet bedoeld om de gehele opleiding te financieren..

Als je uitwonend bent, krijg je meer als dat je thuiswonend bent.. Dat verschil is groot.. Ik geloof dat je momenteel slechts 90 euro (?) p/m krijgt wanneer je thuis woont.. Hier kun je absoluut geen studie van betalen..

Het ligt er ook aan welke studie je gaat volgen.. Ga je bijv. een creatieve opleiding doen, betaal je vaak naast de studiekosten (collegegeld + boeken) nog veel geld voor materiaal..

Al met al zal je er zeker bij moeten gaan werken..