In Jip- en Janneketaal : doordat mensen consequent en langdurig meer geld uitgeven dan ze hebben. Dat houdt ene keertje op, en dan flikkert het hele kaartenhuis in elkaar. Uiteraard hebben banken daar bijzonder gretig aan meegewerkt. Tel daar een flinke berg windhandel bij op, en het rampscenario is compleet.
Vooral de laatste jaren, dat mensen zelfs leningen gingen afsluiten op basis van speculeren met geleend geld, kon eigenlijk iedereen met een beetje financieel benul de bui al wel zien hangen. De huidige crisis is dan ook keer op keer op keer voorspeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jup..lang leven amerika :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mwah, in Europa konden we er ook wat van hoor.
In Amerika speelt echter nog iets anders mee : als de overheid daar geld nodig heeft, wordt het er domweg bijgedrukt door de Federal Reserve Bank. En dat extra geld staat NIETS tegenover, waardoor het dus zorgt voor een enorme inflatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uhu:) mja geen probleem joh, ze hebben ook gelukkig geen staads schuld ofzo^^ prima geregeld!!! xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neuh, die paar centen mag geen naam hebben.
(Op DIT moment 13.855.133.142.753,61 dollar slechts. )
http://www.brillig.com/debt_clock/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tjemog de pemig man ; het loopt op met bijna een miljoen per tien seconden man !!! Niet te geloven gewoon. Druk maar eens een poosje steeds op refresh !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is geen Jip en Janneke taal, maar kort door de bocht taal. Je kunt nooit 1 oorzaak aanwijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, okee, maar het is zo ongelofelijk complex, dat dat niet even snel op GV beantwoord kan worden, dunkt me. Korter dan dit kon ik het haast niet maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het feit dat GM failliet dreigde te gaan, had niets te maken met met geld en krediet, maar meer met het achterblijven van innovatie. Je moet de crisis ook duidelijk splitsen in een crisis in de reële en in de financiele economie. Dit was typische zo'n geval, dat de crisis overal opdook en de effecten elkaar versterken. TNT gaat niet slecht vanwege de crisis, maar vanwege het feit, dat de hoeveel post aan het veranderen is.
Kijk hier maar eens naar. Creditcrisis for dummies visualized
http://www.geeksaresexy.net/2009/02/24/the-credit-crisis-for-dummies/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
was het davids rapport niet de boos doender ?

Toegevoegd na 1 minuut:
bos en balkenende waren het niet eens over de nederlandse troepen in afghanistan bos ging weg balkenende treedde later af