Waarom doen mensen zo overdreven over zaken die kinderen betreffen?

Waarom doen mensen zo overdreven als kinderen in het geding zijn? Een ziek kind is erger dan een ziek ouder mens, een ongeluk met kinderen erger dan een ongeluk met volwassenen, bij misbruik van kinderen (uiteraard vreselijk) is de wereld te klein, een ziek kind wordt als een geldige reden ervaren om niet naar je werk te komen, eerder naar huis gaan om een kind van school te halen een soort natuurrecht, mensen met kinderen hebben voorrang bij de vakantieplanning etc. etc.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag!! Zelf als mensen bijvoorbeeld op een advertentiesite een aquarium te koop vragen, worden er kinderen bijgehaald om aan te geven dat het goedkoop moet zijn omdat ze het van hun zakgeld moeten betalen. Waar kinderen al niet misbruikt voor worden!!! In werkelijkheid betreft het gewoon een volwassene die op een goedkope manier een aquarium wil aanschaffen. En zo zijn er nog vele soortgelijke situaties waarin de term kinderen voor prijsverlaging zou moeten zorgen... Volwassenen misbruiken in mijn optiek regelmatig het toverwoord kinderen, om daar vervolgens financieel voordeel uit te behalen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag. @ Conan: hilarisch voorbeeld, een aquarium. Hoe komen mensen erop. Hoe kom jij er weer op? Haha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dan krijg je bij zo een vraag nog 4 keer punten voor een goeie vraag. Zucht....

Antwoorden (5)

Omdat kinderen volledig van de zorg van volwassenen afhankelijk zijn en nog heel goed van vertrouwen. Ze zijn weerloos. Daarom hakt het meer in als kinderen misbruikt worden of een ongeluk krijgen. Krijg of neem je verlof als je kind ziek is (omdat je er voor hem of haar wilt zijn) en je met de vakantieplanning volledig afhankelijk bent van de schoolvakanties. Die kun je nl. niet zelf bepalen.

Mag ik wat gokken? Je hebt zelf geen kinderen. Als je zelf kinderen hebt weet je wat ik bedoel als ik zeg dat je kind op nummer 1 staat. Dat wil overigens niet zeggen dat je overal maar "recht" op hebt. En je kind ten koste van alles voor gaat. Maar als vader/moeder is het een soort oerinstinct om er voor je kind te zijn als het je nodig heeft.

En dat noem ik niet overdreven, maar willen zorgen voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat kinderen kwetsbaarder zijn dan volwassenen, en omdat kinderen in principe volwassenen (en andere kinderen) vertrouwen. En ook zouden moeten kunnen vertrouwen.
En een ziek kind - niet iedereen heeft oppasmogelijkheden, en een kind dat ziek is kan ineens echt heel ziek worden/zijn. Los van dat het moeilijk is om aan te zien, een ziek kind :-(
Dus ik vind het niet overdreven. Een soort beschermend gevoel ten opzichte van kinderen zit bij veel mensen ingebakken, van nature.

Dingen als eerder van het werk weggaan om een kind op te halen moet iemand maar met zijn/haar baas regelen, als diegene de werktijd compenseert lijkt het me geen enkel punt.
Als je daar op je eigen werkplek problemen mee hebt, zul je dat met je collega's en baas moeten oplossen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft te maken met een oerinstinct, (althans bij de meeste mensen), we zijn geneigd om , als het om (onze) kinderen gaat alles plat te leggen. Natuurlijk zijn er ook ouder/verzorgers die overdrijven en van een mug een olifant maken.

Ik denk als het om mijn eigen kinderen zal gaan ik zal 'vliegen' en natuurlijk heeft het voorrang, maar er zijn grenzen, je kunt ook zaken bespreken op je werk e.d zodat je werk/kind er niet onder hoeft te lijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grote mensen kunnen zichzelf beschermen, kinderen niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat kinderen levende wezens zijn die afhankelijk zijn van volwassenen en zichzelf niet kunnen beschermen. Verder is het beschermen en verzorgen van de volgende generatie héél diep ingebakken in de menselijke natuur.

En wat wil je trouwens dan als je collega een telefoontje krijgt dat zijn/haar kind ziek is? Dat ze zeggen "ga zelf maar naar huis, ik heb het te druk"?