Waarom worden de zwakkere landen niet uit de euro gezet?

Griekenland, Spanje, Ierland, Portugal. . .al de overheden en instanties betalen zich scheel omdat deze landen hun financiën niet goed genoeg op orde hebben.

Waar om worden ze er niet gewoon uit gezet laten ze die landen niet overgaan op een andere munteenheid?

In Tsjechië zijn ze ook binnen een vrij korte tijd over gestapt op andere munteenheden (zie bron).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tsjechische_kroon

Als tsjechie en slowakije het kunnen in zo'n korte tijd dan kunnen Griekenland en dergelijke dat toch ook doen?

Scheelt voor de andere Eurolanden een hoop kosten en gezeik.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

De overige eurolanden kunnen een land niet zomaar dwingen uit de euro te stappen. Daarover zijn geen afspraken gemaakt. Wel over het vrijwillig eruit stappen. De euro is geintroduceerd op een moment dat het allemaal redelijk goed ging met de economie en er geen crises verwacht werden op korte termijn. Bovendien is het europroject een beetje een experiment; het is nog nooit eerder op een dergelijke schaal gebeurd dat er een eenheidsmunt werd geintroduceerd waar er geen gezamenlijke economische politieke lijn was. Er zijn dus beginnersfouten gemaakt bij de introductie van de munt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou niet helpen als die landen terug zouden gaan van de euro naar hun vroegere muntenstelstel.

Dat maakt die landen niet rijker, integendeel.

Nederland is vooral een exportlanden. Onze inkomsten komen dus vooral uit wat andere landen betalen voor onze producten. Als die landen armer worden dan kunnen ze dus minder kopen. En wij minder verkopen. Dat is ook niet goed voor onze economie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De euro is als een hele grote tafel met veel poten, zouden we deze 4 landen er uit wippen, dan zagen we dus 4 poten onder de tafel weg, hierdoor wordt de tafel erg onstabiel, of kan zelfs omvallen.
Het helpen van deze landen is dus puur eigen belang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk kost het een hoop tijd en gezeik, maar kijk ook eens naar de andere kant van de medaille.

Ik denk vooral dat die (export)landen Nederland juist een dienst bewijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederland heeft een handelsoverschot, o.a. door export naar Griekenland, Spanje, Ierland en Portugal. Met andere woorden, wij verdienen lekker omdat die landen onze producten kopen waardoor zij een handelstekort oplopen. Vroeger werd dat, als zo'n scheve verhouding wat langer duurde, rechtgetrokken door de munteenheid van zo'n land te devalueren. Daardoor werd import duurder en bracht export meer op. Nu kan dat niet meer maar laten we maar niet te hard klagen.

Door de leningen aan die landen verdienen we niet alleen aan de export maar ook nog eens aan de rente op die leningen. Want je gelooft toch hopelijk niet dat we ons goeie geld zomaar weggeven? Dat is het misselijke van het eurosysteem, waarbij qua rijkdom ongelijkwaardige landen allemaal aan dezelfde regels zijn onderworpen. Geld stroomt van arm naar rijk, binnen organisaties als de EU harder dan tevoren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de eurozone niet een schoolplein vol kinderen is waar het buitenbeentje uit de groep kan worden gezet omdat-ie raar haar heeft.

Het gaat om landen die met elkaar verdragen zijn aangegaan. Dat werkt niet als je leden van de verdragsgemeenschap er 'gewoon uitzet'.

Let wel, ik ben ook sceptisch over het hele europroject, en dan bedoel ik zowel de munteenheid als de unie. Maar we zijn nou eenmaal for better or worse afspraken aangegaan. En dat schept verantwoordelijkheid.