Hoe zou de Nederlandse economie er uit kunnen zien in het geval de olieprijs in 2020 ongeveer 550$ zou worden ?

Volgens een berekening in de serieuze maar nogal doem denkerige Engelse website www.marketoracle.co.uk/Article24849.html zou de olieprijs inclusief inflatie op 550$ kunnen komen in 2020. Het artikel gaat uit van een peak oil produktie in 2006 ( dat is het jaar dat er het meeste olie werd geproduceerd) . Deze prijs is er door een zorgvuldige analyse en berekening uitgekomen.

Waar prijzen hoog zijn , kunnen er ook kansen zijn voor economische ontwikkeling.

Wie heeft een idee hoe de Nederlandse economie zou functioneren bij een dergelijke olieprijs in 2020 ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je zult dan weer een meer "energie arme" maatschappij krijgen. Ontwikkeling zie je dan vooral in energie zuinige producten, alternatieve bronnen worden verder uitontwikkeld ed.
Ook zal hergebruik van restenergie toenemen.
Bv. van het warme badwater uit de riolen (als voorverwarming op de warmwater voorziening)

Te verwachten dat alle huidige CV systemen vervangen gaan worden voor electrische met >400% rendement...warmtepompen dus die 4 keer meer energie binnenshuis afgeven dan dat ze nodig hebben om te draaien en het verschil halen door het buiten "te koelen"
Kansen op de brandstofcel technologie, zonne energie, kernenergie, elektrische transportmiddelen (kwam overigens eergisteren voor het eerst live een tesla roadstar op de weg tegen, een snelle elektrische sportwagen, op ned. kenteken...nu nog een duur geval)

En vanwege het onvoorspelbare voorhanden zijn van alternatieve energie bronnen zal er dus nagedacht moeten worden om energie efficient op te kunnen slaan om vraag een aanbod op elkaar af te stemmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
Als iets 400% rendement heeft, dan komt er volgens mij vier keer meer energie uit dan je erin stopt. Dan zouden alle energieproblemen zijn opgelost, maar het gaat tegen alle natuurkundige wetten in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een warmtepomp stop je bv. 2KW aan stroom in om ca 8KW aan warmte te krijgen.
escape
13 jaar geleden
Wow! Daar moet je patent op aanvragen, want als je dat kan doen dan ben je in no time de rijkste man op aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie het toch wel voor me van die warmtepomp. Namelijk : in Nederland zat er tot voor kort altijd veel warmte in de atmosfeer ( nu niet met de ijskoude winter van 2010) . Die warmte kan je er uit halen met een vluchtig gas en met een warmtewisselaar in je huis brengen. De elektrische pomp is dan alleen de aandrijver van het overbrengen van de warmte buitenshuis naar de warmte in het huis. Zie ik dit goed @Reinier ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeer goed , Gold enten...ik zie nu pas deze reactie (en beschouw ik als vraag om uitleg) Je bent me duidelijk ruim voor met je verklaring. Is helemaal goed.
Als alternatief voor koelen verplaatsen van warmte van de atmosfeer naar binnen, vooral in kouder landen noodzakelijk, wordt een put geboord zodat je de warmte vanuit de bodem naar je huis verplaatst. Door in de grond zakkend regenwater en/of grondwater stroming zal de bodem weer op temperatuur komen in de zomer. Is die stroming er NIET dan kan je zomers met bv zonnecollectoren diezelfde put weer op temperatuur brengen. Overigens kan een dergelijke put gauw 80-100 meter diep worden om voldoende capaciteit in de bodem te kunnen aanspreken.. ps. Ik geb de specificaties van een dergelijk systeem opgevraagd vanwege de milieu vriendelijkheid. Vooral omdat in die regio geen gas aangelegd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is zeer interessant . Klinkt beter als zonnecollectoren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GoldEnten: ik heb zelf een warmtepomp die de constante bodemtemperatuur gebruikt om een vloeistof verdampen die dan in de warmtepomp wordt verdicht (=hitte) en dan via een warmtewisselaar de warmte aan mijn huis (vloerwarming) afgeeft. Er zijn ook systemen met veldcollectoren (ipv diepte collectoren) en systemen die met het grondwater of luchttemperatuur werken. De laatste wordt veelvuldig bij bedrijfruimtes (hallen) gebruikt die je maar gering hoeft te verwarmen.

Andere antwoorden (2)

Als Amerika doorgaat met het bijdrukken van bankbiljetten en zijn staatsschuld verder laat oplopen zoals het nu doet, dan zal de dollarkoers tegen die tijd 10 eurocent zijn. Die prijs voor een barrel zal voor de eurozone dan zeer gunstig zijn...
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de Europese economie loopt nu óók toch niet zó geweldig hoor...
Nog niet gehoord van de astronomische leningen die verstrekt zijn/gaan worden aan landen als Ierland,Griekenland,Portugal...(wie volgt er nog..) ? Dat is,me dunkt,óók niet echt bevorderlijk voor de stabiliteit van de Euro én de gemeenschappelijke schuld der Europese Unie zal dus heus ook wel gaan oplopen de komende jaren. Dus dit is bepaald niet alléén afhankelijk van wat Amerika laat of doet: we leven nu eenmaal in een globaliserende economie en of we dit nou leuk vinden of niet: daardoor zijn alle grote economische blokken (China,India,EU,Amerika,Japan) met elkaar verweven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Questions and Answers : de lage Euro is wél goed voor de export. Amerika doet nu zo haar best om de dollar naar beneden te krijgen zodat de schuld afneemt en de export ( die langdurig is verwaarloost in de VS ) toeneemt.
Amerika ondermijnt zijn dollar en die blijft net zoveel waard terwijl de inflatie van het geld aan de gang is. Er is veel meer geld in de markt
De EU krijgt 'gratis' met de problemen van Ierland, Portugal en Griekenland een "zachtere " Euro die goed is voor de export. En als klap op de vuurpijl moeten Nederland en Duitsland een minuscule rente betalen op nieuwe staatsleningen. Ik vraag mij af of de politiek in het noordelijk deel van Europa wel zo negatief is over die lagere Euro koers .
Geleidelijk zullen ook andere bronnen worden aangeroepen. Dus niet alleen de olie bronnen maar ook meer en meer hybride auto's, elektrisch, bio, zonne, wind, enz.
Als de olieprijs duurder wordt, zullen die producten veel minder gebruikt gaan worden. Dus minder verbranden (door motoren), maar ook verpakkingen zullen anders gemaakt gaan worden. Of producten met de verpakking zullen duurder gaan worden.

Maar wie zegt niet dat de totale inflatie zo hoog zal worden. Dan zal men ook meer verdienen en alle producten zullen veel duurder zijn. Kortom geen verschil, alleen relatief.

Als 1 soort grondstof helemaal verdwijnt, dan zullen andere grondstoffen zodanig verwerkt worden dat het een vervanging zal kunnen zijn. Dus geen plastic boterhamzakjes meer, maar synthetisch of papieren, recycling.
Er is genoeg plastic op de wereld welke uit olie is ontstaan om de kunnen recyclen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je bijdrage. Ja de inflatie was in het artikel op marketoracle gesteld op 10%. Niet genoeg om de 550$ te bereiken maar toch. Verder vind ik het idee van reclycling erg prettig. Misschien kan men 10cent statiegeld heffen op een plastic zakje ?