Hoe overleef je als burger zijnde een nucleaire oorlog?

Stel er komt een nucleaire oorlog, zijn er dan dingen die je als burger zijnde kan doen waardoor je kan overleven?

Hoe bescherm je jezelf tegen de straling en hoe kun je ervoor zorgen dat je jezelf van "schoon" voedsel kan blijven voorzien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.8K

Antwoorden (3)

Tegen een voltreffer met nucleaire wapens doe je niets.
Tegen straling kan je veel jodium slikken....daardoor neemt je lichaam vrijkomend radioactief jodium niet meer op maar laat het snel via de urine het lichaam verlaten.
Verder zoveel mogelijk zorgen dat je geen radioactief stof binnen krijgt...blikvoedsel dus gebruiken of uit je diepvries, flessenwater om in te koken en te drinken (bv direct na het begin water tappen als drinkwater...voordat het stof in de leidingen gekomen kan zijn...

Of het je redt van stralingsziekte weet ik niet, het verhoogt slechts je kans een beetje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het belangrijkste bij een nucleaire explosie is de bescherming die je de eerste paar dagen/weken hebt. Zorg dat je de eerste paar dagen in huis blijft, sluit alles de eerste paar dagen af, ramen deuren, de ventilatie, water en gas. Zo ben je redelijk goed beschermt tegen de straling.

Straling bestaat uit alfa, bèta en gamma straling. Je huis blokkeert vrijwel alle alfa en bèta straling, alleen gamma straling komt door de muren heen. Gamma straling is het minst gevaarlijk, alleen in hoge dosis is het gevaarlijk.

Radioactief materiaal is het meest gevaarlijk, dit dwarrelt door de lucht en je kunt het binnenkrijgen. Als je het binnenkrijgt wordt je blootgesteld aan alfa en bèta straling. Normaal blokkeren muren en zelfs de lucht de alfa en bèta straling, nu komt het direct in je lichaam. Dit is het meest gevaarlijk, daarom moet je je huis/schuilplaats goed isoleren tegen radioactief materiaal.

Het radioactief materiaal verdwijnt na verloop van tijd, als een atoom een alfa, bèta of gamma deeltje uitstraat verandert het atoom in een ander deeltje, wat meestal geen ander radioactiefdeeltje meer uit kan stralen. De straling verdwijnt na verloop van tijd. De tijd dat de radioactiviteit met 50% is verminderd noemt men de halveringstijd. Na 2 halveringstijden is de straling nog maar 25% van wat het eerst was. Daarom is het belangrijk om de eerste paar dagen een goede schuilplaats te hebben, omdat er dan het meeste straling is.

Je moet natuurlijk een goed noodrantsoen hebben om die eerste dagen/weken door te komen. + kaarsen e.d. en ehbo-kit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mogelijk ver weg van strategische doelen ophouden, zodat de kans klein is, dat er een atoombom/raket in je buurt ontploft. Als je te dichtbij bent, is de vraag of je het overleeft of zelfs wilt overleven...