Waarom zijn er religieuze conflicten in de wereld?

Uit een eerdere vraag over hoe je je kind vertelt dat er geen god bestaat, blijkt dat eigenlijk iedereen vindt dat je kinderen zelf moet laten besluiten welke richting ze kiezen in het leven. Hooe kan het dan toch zo zijn dat dat in de praktijk niet toegestaan wordt aan onze medemens?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Ten eerste:omdat theorie en praktijk vaak niet samen gaan.
Ten tweede: omdat in jouw voorbeeld het om kleinschalige dingen gaat.
In de praktijk gaat het om grote gemeenschappen en nog meer bezit, waar meer mensen de baas over willen zijn, ondanks allerlei beloftes van armoede en nederigheid
anneliez
13 jaar geleden
Omdat religie is gebaseerd op onwetendheid enerzijds en op machtspolitiek anderzijds.

Dat leidt tot intolerantie t.o.v. andersdenkenden en dat leidt dan onvermijdelijk weer tot conflicten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met geloven is niets mis, mits dit in alle vrijheid gebeurd.
Zodra geloof in "handen" van leiders komt gaat het mis.
Ieder geloof wil het eigen gelijk halen, met of zonder dwang. Kijk maar naar de geschiedenis van alle geloven.
De mens is sterk in het op zoek gaan naar verschillen in plaats van het zoeken naar overeenkomsten.
Dit gelardeerd met macht is een bron van veel ellende.
Het geloof dat een individu met zich meedraagt kan van grote waarde zijn omdat men er bij voorbeeld houvast, troost en hoop aan kan ontlenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Macht corrumpeert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedere religie pretendeert de enige echte religie te zijn en is derhalve intolerant aan andere religies.