De staat is de regering, of overheid. De kerk zijn de religieuze instanties.

In Nederland zijn staat en kerk wettelijk gescheiden. Dat betekent dat de kerk de staat niet kan dicteren wat wel en niet mag in Nederland, vanuit religieus oogpunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een land wordt staat genoemd als je naar het land kijkt als naar een gebied met een regering (overheid).
Als men spreekt van scheiding van staat en kerk, dan bedoelt men met kerk alle kerkgenootschappen die in het land voorkomen; alle in het land erkende kerken dus.
Erkende kerken kunnen een katholieke of hervormde, gereformeerde kerk zijn, maar ook een islamitische of joodse.
Er zijn landen waarin de regering een kerk heeft benoemd tot staatskerk. Bij voorbeeld Groot-Brittannië (Engeland + Schotland) heeft de Anglicaanse kerk als staatskerk (al mag je er ook wel katholiek zijn of zo).
In Nederland hebben we geen staatskerk en dus spreekt men hier van scheiding van staat en kerk.