Verandert je geloof wanneer je nieuwe kennis krijgt over de wereld om je heen (en/of jezelf)?

Ik ben zelf niet gelovig, maar ik vraag me af hoe iemand, die van kinds af of korter opgroeit met een bepaalt geloof, omgaat met nieuwe informatie die mogelijk regels of stellingen uit dat geloof tegenspreken.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, het verandert wel. Je gaat anders tegen dingen aankijken. Je leert dat uit naam van het geloof ook gemoord is. Je twijfelt of bepaalde dogma's en leefregels nog wel van de tijd zijn. Het zorgt er niet voor dat je minder gaat geloven (in mijn geval dan). Ik accepteer door dit adaptatievermogen wel allerlei zaken die orthodoxe gelovigen niet accepteren. Het is voor mij een stukje geven en nemen. Soms pas ik me aan aan mijn geloof; soms vind ik dat ik het geloof moet aanpassen aan mijzelf en indirect de maatschappij.

Ik ben katholiek opgevoed. Maar gedurende mijn jeugd deed "Rome" een aantal uitspraken die niet strookten met een aantal andere waarden en normen die ik van huis uit mee kreeg. En kwam ik er achter dat er meer was dan het scheppingsverhaal. Dus ben ik als puber geheel van mijn geloof afgestapt. Op een broer en mijn ouders na is mijn hele familie niet meer gelovig. Wellicht dat het scheelde dat wij binnen ons gezin veel bespraken en bediscussieerden. Andersdenkenden werden vooral uitgenodigd hun verhaal te doen en werden gerespecteerd. Ik weet dat mijn moeder het nu wel erg vindt dat bijna niemand meer gelooft, maar ze is wel trots dat we bij alles goed nadenken over zaken. Het moment van twijfelen was niet een heel bepaald moment, heeft toch wel een paar jaar geduurd. Dus ik ben niet in enorme verwarring terecht gekomen.