Waar moet je aan voldoen om in de 2de kamer te komen?

Wat zijn de eisen?

Ik begin namelijk te twijfelen of je uberhaupt ergens aan moet voldoen om in de 2de kamer te komen.
Sinds dat die Lucassen van de PVV in de 2de kamer is gekomen en er ineens van alles over hem bekend werd likt het wel alsof iedereen zomaar in de 2de kamer kan komen.
Maar zo makkelijk is het toch niet?

Hoe zit het nou?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

alleen als je het kiesrecht ontnomen is dan mag je geen plaats nemen in de tweedekamer.
voor de rest mag iedereen plaats nemen in de tweede kamer

Toegevoegd na 24 minuten:
iedere party stelt zijn eigen eisen waaraan je moet voldoen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal.

Andere antwoorden (3)

Dat is nou het leuke in een democratie ; je hoeft helemaal NERGENS aan te voldoen, en NIKS geleerd te hebben.
Het enige dat belangrijk is, is dat je gekozen wordt door genoeg mensen die willen dat jij belangrijke dingen voor ze gaat beslissen en hun stem gaat vertegenwoordigen. En die ladder beklim je nu eenmaal het best door bij een politieke partij te gaan, je daar te profileren (meestal in een bestuursfunctie) en zo langzaam maar zeker intern in the picture te komen tot je ook bij een breder publiek (kiezers) bekend bent.

Politieke wetenschappen studeren is natuurlijk handig, maar beslist niet noodzakelijk. In theorie kun je in de kamer komen met alleen een veter- en een verkeersdiploma (dus er is nog hoop voor me ;-) )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moreel gezien moet je van onberispelijk gedrag zijn. Dat is altijd wat er wordt geroepen.
Helaas hoeft dit dus qua regels niet zo te zijn.
Iedereen die aangesloten is bij een politieke partij kan in de tweede kamer komen. Je kan je aansluiten bij een bestaande partij of zelf een oprichten.

Het bestuur van de partij stelt de lijst uiteindelijk samen, dus als je daar in een goed blaadje staat dan komt het goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet voldoen aan een heel strenge eis: gekozen zijn door voldoende leden van het Nederlandse volk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou je denken ja... Maar vraag je dan eens af hoeveel mensen op die Lucassen gestemd hebben? Het Nederlandse volk stemt voornamelijk op de partijen die ze in de tweede kamer wil hebben, en maar heel zelden op een specifiek persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, maar aangezien mag worden verwacht dat mensen wéten dat ze de nummers 2 en verder van een lijst de Kamer in kunnen stemmen door op de lijsttrekker te stemmen, mag dat gezien worden als gekozen-by-proxy. Zelf stem ik overigens altijd op een specifiek persoon. Dat kan de lijsttrekker zijn, maar dat hoeft niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou dit graag met je eens willen zijn, maar ik geloof er niet in dat dit in de praktijk ook zo is. Ik ben zelf behoorlijk politiek geengageerd, ga zelfs naar debat avonden toe zo rond de verkiezingen. Daarmee ga ik ervan uit dat ik meer dan gemiddeld geinteresseerd en geinformeerd ben. Maar dan nog kies ik voor een partij en weet ik echt niet wie er allemaal precies op de lijst staan van die partij en wat die in hun verleden gedaan hebben. Daarnaast kan zelf als jij specifiek op 1 persoon kiest (bv nummer 70 op de lijst van de pvv) je er nog voor zorgen dat b.v. Lucassen in de kamer komt. Voorkeursstemmen hebben namelijk alleen zin als het er genoeg zijn anders komen ze alsnog op de grote hoop. Ik ben het overigens wel eens met je 'gekozen-bij-proxy' stukje. Maar ik vraag mij af of je dan mag zeggen dat de persoon genoeg stemmen heeft gehad, of dat de partij genoeg stemmen heeft gekregen en daarom vertegenwoordigers in de kamer plaatst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kiest voor een bepaalde partij, en dan moet je maar hopen/vertrouwen dat die partij goede kandidaten heeft geselecteerd.
Als je daar niet op vertrouwt, kun je een voorkeursstem uitbrengen of een andere partij kiezen of blanco stemmen of niet gaan stemmen - dat mag allemaal.