Stemmen leden van het Koninklijk Huis ook?

Op de 2e Kamer verkiezingen en andere landelijke verkiezingen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

De leden van het koninklijkhuis hebben wel stemrecht. Vanwege de onpartijdigheid zullen ze echter niet te gaan stemmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Koningin Wilhelmina stemde niet, van prinses Juliana is bekend dat ze van haar stemrecht na haar abdicatie gebruikmaakte, van prins Bernhard dat hij na 1980 ging stemmen, van koningin Beatrix dat ze niet stemt en van prins Willem-Alexander dat hij zijn oproepkaarten doorgaans verscheurt. Hoe zit het eigenlijk met ons vorstenhuis en het stemmen?
Het bericht in Nederlandse media dat prins Willem-Alexander overwoog te gaan stemmen tijdens het referendum over de Europese grondwet, zal hier en daar vraagtekens hebben opgeroepen. Het Algemeen Dagblad zwengelde de discussie aan, wat sommige media overnamen. Het leidde er zelfs toe dat de premier zich ermee ging bemoeien. Balkenende zei vorige week tijdens zijn wekelijkse persconferentie dat hij niet verwacht dat prins Willem-Alexander zal gaan stemmen tijdens het referendum over de Europese grondwet.

Een Koning(in) staat in de Nederlandse context boven de partijen en zo dient ook een kroonprins boven de partijen te staan. Als Willem-Alexander zou stemmen, zou dat blanco zijn. Maar omdat dit niet te controleren is, veronderstelde de premier dat de prins niet naar de stembus zou gaan.

Volgens een ongeschreven regel maken leden van het Koninklijk Huis in het algemeen geen gebruik van hun recht om hun stem uit te brengen bij verkiezingen. Vanuit de gedachte van bovenpartijdigheid hebben Wilhelmina, Juliana en Beatrix als staatshoofd nooit gestemd. Juliana stemde wel toen zij afstand van de troon had genomen. Ze deed dat in haar woonplaats Baarn. Haar voorkeur zou ergens hebben gelegen bij de PvdA en D66, zo luidt het. Prins Bernhard ging pas stemmen na de abdicatie van zijn vrouw. Beatrix heeft nooit gestemd, als prinses niet en als staatshoofd niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze hebben wel stemrecht maar maken daar in de regel geen gebruik van. Prinses Juliana heeft wel een keer gestemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is een publiek geheim dat de koninklijke familie niet stemt,al zijn er uitzonderingen geweest.

Koningin Wilhelmina stemde niet, van prinses Juliana is bekend dat ze van haar stemrecht na haar abdicatie gebruikmaakte, van prins Bernhard dat hij na 1980 ging stemmen, van koningin Beatrix dat ze niet stemt en van prins Willem-Alexander dat hij zijn oproepkaarten doorgaans verscheurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koningin Wilhelmina stemde niet, van prinses Juliana is bekend dat ze van haar stemrecht na haar abdicatie gebruikmaakte, van prins Bernhard dat hij na 1980 ging stemmen, van koningin Beatrix dat ze niet stemt en van prins Willem-Alexander dat hij zijn oproepkaarten doorgaans verscheurt. Hoe zit het eigenlijk met ons vorstenhuis en het stemmen? Het bericht in Nederlandse media dat prins Willem-Alexander overwoog te gaan stemmen tijdens het referendum over de Europese grondwet, zal hier en daar vraagtekens hebben opgeroepen. Een Koning(in) staat in de Nederlandse context boven de partijen en zo dient ook een kroonprins boven de partijen te staan. Als Willem-Alexander zou stemmen, zou dat blanco zijn. Maar omdat dit niet te controleren is, veronderstelde de premier dat de prins niet naar de stembus zou gaan. Volgens een ongeschreven regel maken leden van het Koninklijk Huis in het algemeen geen gebruik van hun recht om hun stem uit te brengen bij verkiezingen. Vanuit de gedachte van bovenpartijdigheid hebben Wilhelmina, Juliana en Beatrix als staatshoofd nooit gestemd. Juliana stemde wel toen zij afstand van de troon had genomen. Ze deed dat in haar woonplaats Baarn. Haar voorkeur zou ergens hebben gelegen bij de PvdA en D66, zo luidt het. Beatrix heeft nooit gestemd, als prinses niet en als staatshoofd niet. In de afgelopen 25 jaar dat Beatrix het koningambt bekleedt, is die filosofie tot in het ultieme nagestreefd. Als de Koningin haar handtekening plaatst, is dat voor haar geen persoonlijke instemming, maar slechts een bevestiging van, bijvoorbeeld, een wet of benoeming die democratisch en constitutioneel op een juiste manier tot stand is gekomen. Ter gelegenheid van haar erepromotie aan de Universiteit van Leiden in februari zei koningin Beatrix dat, omdat de Koning boven de partijen staat, hij zich ongebonden en volledig kan inzetten voor de publieke zaak, de res publica Prins Willem-Alexander volgt de gewoonte van zijn perfectionistisch ingestelde moeder. Hij liet zich tegenover derden ontvallen dat hij altijd zijn stembriefje verscheurt. Met een referendum ligt het echter iets anders dan bij verkiezingen. Daarom had hij zijn oproepkaart voor het referendum niet meteen in de prullenbak geworpen. En juist dat leverde vermoedelijk het gerucht op dat hij overwoog te gaan stemmen. Anders ligt het voor prinsen en prinsessen die wel tot de koninklijke familie behoren maar niet tot het Koninklijk Huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In België zijn ze als alle burgers verplicht te stemmen.
Zij MOETEN dus ook stemmen.
De Kroonprins heeft automatisch een zitje in de Senaat (beetje tweede kamer-achtig)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk, misschien stemmen ze wel op het CDA.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, zij zijn toch ook gewoon burgers?