Wordt de zetel van een minister opgevuld door een ander lid van zijn of haar partij?

Als een gekozen tweede kamerlid na de formatie als minister of staatssecretaris wordt benoemd, wordt de zetel van deze persoon dan opgevuld door een ander lid van zijn of haar partij? Of blijft deze zetel 'vrij' en telt dit als een extra stem voor de fractie? Omdat een minister of staatssecretaris niet lid mag zijn van de tweede kamer.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Als er een Kamerlid vertrekt, om wat voor reden dan ook, dan wordt aan de hoogste van de lijst die 'vrij' is gevraagd of hij/zij die zetel wil innemen. Is het antwoord afwijzend, dan gaan ze naar de volgende enzovoorts. De Kamerzetel blijft pas leeg als heel de kieslijst is afgewerkt, en niemand wil. En dan is die stem ook verloren voor de fractie.
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Onlangs was er een uniek praktijkgeval waarin de Kamerzetel niet is opgevuld. Dat gebeurde bij het vertrek van kamerlid Hiddema van FVD. Hiddema vertrok op 24 november 2020. Zijn zetel bleef leeg.
Bron: www.parlement.com