Mag men stemmen als men 17 jaar is op 15 maat en 18 jaar op 17 maart?

De verkiezingen beginnen morgen.
Iedereen die 18 jaar is op de dag van stemming en niet is uitgesloten krijgt een stempas.
Maar dit jaar is bijzonder omdat je ook op 15 en 16 maart kan stemmen. Mijn vraag is dus als iemand op 17 maart 2003 is geboren mag diegene ook op maandag en dinsdag zijn stem uitbrengen? Een stempas ontvangen betekent dat je mag stemmen, en wordt alleen met ID gecheckt of het jou stempas is. Dus hoe wordt hiermee omgegaan?
Uiteraard geldt de vraag ook voor een kiezerspas en volmacht.

3 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Ja, dat mag.

Je mag stemmen als je op de verkiezingsdag (17 maart) 18 jaar of ouder bent. Dat er al stemdagen daarvoor liggen maakt niet uit.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkiezingen/vraag-en-antwoord/wanneer-mag-ik-stemmen-bij-verkiezingen
U mag stemmen bij de Tweede Kamerverkiezing:

-als u de Nederlandse nationaliteit heeft en
-op de dag van de verkiezing, 17 maart 2021, 18 jaar of ouder bent en
-niet uit het kiesrecht bent ontzet.