Als ik op een partij stem die niet in de kamer komt wat gebeurt er dan met mijn stem?

Ik heb al gelezen dat niet gaan stemmen en blanco stemmen net wat verschillend is maar ik heb een partij in gedachte waar ik veel vertrouwen in heb maar waarvan ik betwijfel of die in de kamer komt. wat gebeurt er met mijn stem als die partij idd de kiesdrempel niet haalt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
11.1K
ronron1212
7 jaar geleden
Die blijft bij de partij waarop jij gestemd hebt.
Antoni
7 jaar geleden
@vijfmeter, op deze site https://www.parlement.com/id/vh8lnhrqszxw/kiesdrempel staat daar toch wel iets over vermeld: "In Nederland is de kiesdrempel 0,67 procent van de kiesdeler."

Antwoorden (2)

Die stem telt mee om de kiesdeler te bepalen (het aantal stemmen dat nodig is om een zetel in de Tweede Kamer te krijgen).

Daarmee houdt het op. Hij gaat niet naar een andere partij.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij niet-stemmen telt je stem in het geheel niet mee (er was immers geen stem). Niet om de kiesdeler vast te stellen, niet om het opkomstpercentage vast te stellen.

Een blanco stem telt ook niet mee bij het berekenen van de kiesdeler maar wel om het opkomstpercentage te bepalen. Naar mijn mening kun je net zo goed thuis blijven als je het uitgereikte stembiljet toch niet wilt invullen, we hebben hier immers geen stemplicht.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
er is nooit stemplicht geweest. Wel opkomstplicht.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Een blanco stem staat ook ergens voor !!! Het is namelijk een proteststem zónder dat je op een 'protestpartij' (met vaak rare ideeën) hoeft te stemmen.
Er zullen zogenoemde restzetels verdeeld worden over de partijen die wel de kiesdeler hebben gehaald. De kiesdeler, het aantal stemmen gedeeld door het aantal beschikbare zetels, bepaalt hoeveel stemmen nodig zijn om een zetel te behalen. Vervolgens worden de restzetels verdeeld.

Hier https://www.parlement.com/id/vh8lnhrp1x01/zetelverdeling_na_verkiezingen staat daarover een uitleg:

"Restzetelverdeling

Nadat voor alle lijsten het aantal toe te wijzen volle zetels is bepaald, worden de restzetels verdeeld. Hierbij zijn twee systemen van toepassing, afhankelijk van het aantal te verdelen zetels. Is het aantal zetels negentien of meer, dan geldt het stelsel van de grootste gemiddelden. Dit betekent dat voor de Tweede Kamerverkiezingen en de verkiezingen van het Europese Parlement, de Provinciale Staten en van gemeenteraden met negentien of meer raadsleden het stelsel van de grootste gemiddelden wordt toegepast.

Grootste gemiddelden

Bij de verdeling van de restzetels volgens de grootste gemiddelden wordt voor iedere lijst één zetel opgeteld bij het behaalde aantal volle zetels. Het aantal op de lijst uitgebrachte stemmen wordt gedeeld door dit aantal; zo wordt dus het gemiddeld aantal stemmen per lijst per zetel berekend voor het geval de te verdelen restzetel naar die lijst zou gaan. De lijst met het grootste gemiddelde krijgt een restzetel toebedeeld.

Aldus ontstaat een nieuwe tussenstand bij de zetelverdeling. Zolang er nog restzetels te verdelen zijn, wordt de hierboven beschreven procedure herhaald. Uitgaande van de nieuwe tussenstand wordt dan wederom voor iedere lijst één zetel opgeteld bij het (in de tussenstand) behaalde aantal zetels, en wordt de volgende restzetel wederom toebedeeld aan de lijst met het grootste gemiddelde aantal stemmen per zetel.

De systematiek voor de restzetelverdeling kan er toe leiden dat een lijst meer dan één restzetel behaalt.

Grootste overschotten

Zijn er bij een verkiezing minder dan negentien zetels te verdelen, bijvoorbeeld bij een gemeenteraad met zeventien raadsleden of minder, dan wordt er bij de verdeling van de restzetels gebruik gemaakt van het systeem van de grootste overschotten. Hierbij wordt alleen gekeken naar het aantal stemmen per lijst dat over is na berekening van het aantal volle zetels. De lijst met het grootste stemmenoverschot, komt voor de eerste restzetel in aanmerking. Daarna de lijst met het één na grootste overschot, enzovoort."
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
waarom de min?