Wat gebeurt er met mijn stem als ik voor een kandidaat op de lijst stem die niet genoeg stemmen heeft behaald voor een zetel?

Ik vind nergens een duidelijk antwoord.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je stem gaat in ieder geval naar de partij waar je op gestemd hebt en volgens mij wordt gekeken naar het behaalde aantal zetels en die worden toegewezen aan de volgorde op de kieslijst. Dus 6 zetels betekent dan nummer 1 op de lijst t/m nummer 6 een plek in de tweede kamer krijgen

Antwoorden (2)

Jou stem telt dan wel voor de partij, echter de kandidaat waar je op hebt gestemd heeft de kiesdeler niet gehaald en zal niet in de kamer komen.

Tenzij, jou kandidaat op plaats 10 staat, en de partij in totaliteit 10 of meer zetels haalt dan komt jou kandidaat wel in de kamer omdat de partij voldoende stemmen voor 10 of meer zetels heeft. Maar jou kandidaat komt dan niet op eigen kracht ( voorkeurstemmen) maar lift mee op de lijsttrekker of de partij.

Het aantal kandidaten dat er via voorkeurstemmen komt is normaal gesproken erg klein
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In aanvulling op de reactie hierboven: als je een voorkeurstem uitbrengt op iemand die laag staat op de lijst, wordt deze persoon gekozen als hij 25% van de kiesdeler haalt. Dat wil zeggen dat hij 25% van het aantal stemmen moet hebben dat nodig is om 1 zetel te krijgen. Als hij dat niet haalt, gaat de stem naar zijn partij en wordt de gewone volgorde aangehouden.
Een voorbeeld (simpel gemaakt): Er zijn 100 stemmen nodig voor 1 zetel (dat is de kiesdeler). Partij X heeft 500 stemmen, dat is genoeg voor 5 zetels en dus zouden persoon 1 t/m 5 op de lijst in de kamer komen. Nu heeft persoon 8 op de lijst 30 voorkeurstemmen gekregen. Hij krijgt nu de 5e zetel, want hij heeft 25% van de kiesdeler als voorkeurstem gekregen. Als persoon 8 maar 20 voorkeurstemmen heeft gekregen, heeft hij de kiesdeler niet gehaald en krijgt persoon 5 gewoon de 5e zetel.