Waarom worden verkiezingen altijd op woensdag gehouden?

In Nederland worden verkiezingen altijd op woensdag gehouden. Dat is voor veel mensen lastig. Ik heb begrepen dat het niet op zondag mocht omdat er godsdienstige groeperingen tegen het kiezen op zondag zijn.

In Duitsland echter worden verkiezingen juist *altijd* op zondag gehouden, omdat iedereen dan tijd heeft.

Waarom in NL op woensdag? Komt dat inderdaad van de religieuzen? Waarom hebben diezelfde religieuzen in DE dan geen bezwaar tegen de zondag?

14 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in ieder geval op een woensdag, welke moeten we nog even afwachten

Het beste antwoord

In de kieswet staat niets over een vast gelegde dag om te stemmen.
Alleen dat het nooit op zondag mag dankzij de SGP .
We hebben in Nederland ook wel eens op een donderdag gestemd
Ik denk dat men gewoon heeft gekeken wat de beste dag was buiten de Zondag om naar het stemburo te gaan
op Donderdag en Vrijdags hebben winkels koopavonden dus die dagen vielen af
Zaterdags gaan mensen ook vaak boodschappen doen en
op Maandag was men vroeger altijd druk met de was.
En omdat veel stemlokalen in basisscholen zijn was de Woensdag ideaal omdat de kinderen s'middags vrij zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou ook niet handig zijn om op zondag de stemdag te houden. Heel veel mensen zouden dan niet komen stemmen.
Ik zou het ook schandalig vinden dit omdat de zondag een rustdag is. Winkels e.d. mogen ook (doorgaans) niet open op zondag en dan zouden we wel mogen/moeten gaan stemmen op een zondag. +1 trouwens.

Andere antwoorden (3)

Niet altijd op woensdag.
Ik las van de week dat als de Koningin het ontslag heeft aanvaard en heeft getekend de partijen twee weken te tijd hebben om hun kieslijst op orde te krijgen. Daarna 43 dagen later MOET er gestemd worden. Het is echter wel zo dat de Koningin soms expres ff wacht met teken om te zorgen dat de stemdag bijvoorbeeld niet in een vakantie valt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan dat er mee te maken hebben,dat veel stemlokalen in scholen zijn? Zodat de kinderen maar een halve dag verzuimen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat veel scholen gebruikt worden en dan zijn de lokalen beschikbaar.