Wat is het nut van een blanco stem?

Ik heb de onderstaande website nu drie keer gelezen. Kan iemand me uitleggen wat het nut is?

http://www.lijstblanco.nl/

Picture for question
14 jaar geleden
8.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het nut ervan staat toch uitgebreid op de site beschreven?
AWM
14 jaar geleden
Ik zei al, ik heb het drie keer gelezen, maar op één of andere manie is het Chinees voor me. Wat willen ze nou?

Het beste antwoord

antwoordman. Veel mensen denken dat een blanco stem telt als een protest stem tegen alle verkiesbare partijen. Dat is helaas niet zo. een blanco stemmer stemt TEGEN het kiesrecht.

Als je niet op komt dagen.. dus geen gebruik maakt van je stemrecht.. wordt dat WEL gezien als een protest of als desinteresse.

Het probleem is alleen dat je dan niet kenbaar kan maken WAAR je zo van baalt en wat je WEL wilt. Dat moeten alle partijen dan maar raden..

Eigenlijk is de blanco partij een rete goeie stunt. Door op die blanco partij te stemmen.. stem je dus BLANCO, maar NIET tegen het kiesrecht... je stem telt dus wel mee.. maar wordt NIET toegekend aan het hele programma van een partij.
Bovendien geven ze je de kans om duidelijk te maken wat je WEL graag zou willen... met andere woorden... de komende 4 jaar mag er elke dag 1 stemmer ( van de 1460 stemen op de blanco partij die ze hopen binnen te halen) op de wisselzetel zitten en persoonlijk vertellen wat HIJ/ZIJ vindt dat er moet gebeuren...

Valt het kwartje?

GRANDIOOS PLAN! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je wordt wel opgenomen bij de opkomst, alleen dan zonder stem op een partij. Enkel voor de statestieken dus ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je stemt dan voor de democratie, zonder een partij te steunen waar je niet achter staat.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben wel erg benieuwd naar je argumentatie.
Een blanco stem heeft werkelijk geen enkel nut!
Het wordt vaak gebruik door actiegroepen om te laten zien dat je het niet eens bent met de huidige partijen, maar dat heeft dus geen enkele zin.
Dus als je gaat stemmen, moet je gewoon op de voor jou geschiktste partij stemmen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daardoor druk je uit dat de regerende partijen van dat ogenblik mogen verder doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een overblijfsel uit de tijd dat er nog stemplicht was.
Je moest dus stemmen.
Voor mensen die het met geen enkele partij eens waren is de mogelijkheid om blanco te stemmen ingevoerd.

Toegevoegd na 52 seconden:
Stemplicht in Nederland tot 1970.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met blanco stemmen wordt niks gedaan. Wordt meegenomen bij de opkomstcijfers en dat is het dan. Je verandert er niks mee. Als je de moeite neemt, om helemaal naar het stembureau te gaan, dan kan je denk ik ook de moeite nemen, om je te verdiepen in de partijen die meedoen aan de verkiezingen. Bepaal via de stemwijzer op internet welke partij het dichtst bij jouw mening ligt. Als je gericht stemt heb je tenminste een beetje invloed die je uitoefent. Bij blanco stemmen oefen je totaal geen invloed uit. Zonde van de democratie waarin we leven.
14 jaar geleden
Mijn mening is dat mensen die niet of blanco stemmen geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben of tegen het regeringsbeleid zijn. Als dat laatste het geval is, is stemmen de uitgelezen manier om op een partij te stemmen waarvan je denk dat die het beter zal doen. Daarnaast is er nog de mogelijkheid zelf een partij op te richten. De blanco stem wordt niet als stem geteld en telt alleen mee voor de opkomst. Met blanco stemmen geef je aan dat je het ergens niet mee eens bent, maar je geeft niet aan waarmee. Door op een andere partij te stemmen geef je dat in ieder geval wel aan.
Een blanco stem uitbrengen is dus nutteloos.