Mag je mensen ontslaan op basis van hun geloofsovertuiging of seksuele geaardheid?

Eerder deze week de uitspraak dat de moslima die docent is en plotseling geen handen meer wilde schudden, terecht is ontslagen. En vandaag dan de zaak van de christelijke school die een homo-leraar wil ontslaan.

Blij dat ik geen jurist ben want ik vind het verschil moeilijk te duiden!

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3895136/__Handweigerende_docent_in_ongelijk__.html

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3936558/__Christelijke_school_schorst_homoseksuele_leraar__.html?p=1,2

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (9)

Nee...

Dit mag niet!

Echter kan dit wel de werksfeer beïnvloeden en dan kan een rechter tot de conclusie komen dat ontslag op deze gronden terecht is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het punt is misschien dat partijen elkaar geen ruimte (kunnen) geven. De ene partij meer dan de ander, maar toch....Dan zal er een onafhankelijke uitspraak nodig moeten zijn.
Mijn mening doet er niet zoveel toe, omdat ik heel makkelijk zou kunnen kiezen voor de onderliggende partij zonder de argumenten van de conservatieve werkgever voldoende te kunnen "begrijpen".
Idd een moeilijke zaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn eerste reactie is NEE, met hoofdletters omdat ik het te belachelijk voor woorden vind dat mensen worden ontslagen op basis van geloofsovertuiging of seksuele geaardheid.
In dit specifieke geval vind ik het lastiger. Zo weten we bijvoorbeeld niet of de leraar in kwestie pas na het in dienst komen zich bewust werd van zijn homoseksualiteit. In dat geval vind ik het moeilijker te verdedigen vanuit de school. Wist hij het al bij het in dienst komen maar heeft hij het verzwegen dan kan ik me de reactie van de school enigszins indenken en zou je je kunnen afvragen of de leraar in kwestie zich van tevoren had kunnen bedenken dat deze kwestie gevoelig zou liggen op een school met de bijbel.

Buiten bovenstaande zou de geaardheid of geloofsovertuiging geen rol mogen spelen bij het wel of niet in dienst houden van een medewerker. Daarbij zou alleen het functioneren van de medewerker een rol mogen spelen. Als het functioneren wordt belemmerd door een geloofsovertuiging of geaardheid dan wordt het weer een ander verhaal natuurlijk.

kortom een moeilijke kwestie ... Ik wens hierin de rechters veel wijsheid toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het geval van de homoseksuele leraar: niet alleen hijzelf, maar ook de school wist van zijn seksuele geaardheid op het moment dat hij in dienst kwam. De school heeft hem geschorst toen hij vertelde dat hij met een man ging samenwonen. Blijkbaar hebben ze geen probleem met het hebben van een homoseksuele geaardheid, maar wel met het in praktijk brengen van een homoseksuele geaardheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk in dat geval mag het niet (natuurlijk niet zou ik bijna zeggen). Echter het krantenartikel spreekt erover dat hij de wacht werd aangezegd op het moment dat hij vertelde homoseksueel te zijn. Daar zit een nuance verschil in. Hetzelfde als de leraar in kwestie overeengekomen was met zijn werkgever dat hij mocht blijven als hij niet praktiserend homoseksueel zou zijn. Op het moment dat dat veranderd doordat hij gaat samenwonen met een man kan ik me voorstellen dat de school een sterk punt heeft. Nogmaals we missen een hoop details om te kunnen oordelen
Je mag iemand niet ontslaan voor waar hij of zij in gelooft, wel voor wat hij of zij doet (of laat). Stel dat ik geloof X heb, dan zou dat geen probleem mogen zijn. Stel dat geloof X inhoudt dat het goed is om bijvoorbeeld kinderen te slaan en ik handel daarnaar dan zou ik ontslagen kunnen (moeten) worden. Ik moet dan wel ontslagen worden omdat ik kinderen geslagen heb en niet omdat ik geloof X heb.

Hetzelfde geldt voor seksuele geaardheid. Daar mag je iemand niet op ontslaan. Als iemand echter met die geaardheid mensen lastig valt dan wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een exacte weergave van hoe ik ook redeneer, +1. Om concreet te maken hoe ik dit uitwerk: De lerares is terecht ontslagen, zij weigerde op school handen te schudden terwijl dergelijke omgangsvormen wel onderdeel zijn van wat een lerares haar leerlingen bij moet brengen. Door geen handen te schudden, doet de lerares haar werk niet goed. De leraar is onterecht geschorst. De reden was namelijk dat hij met een man gaat samenwonen, en hoe een iemand zijn privéleven inricht, gaat zijn werkgever niets aan. Als een leraar met een man gaat samenwonen, heeft dat geen invloed op hoe goed of slecht hij zijn werk doet.
Nee dat mag niet. Nooit.

Die dame mocht wel ontslagen worden omdat ZIJ degene is die discrimineert, niet de school. En dat is grond voor ontslag. Vind ik.

Met andere woorden: de enig discriminatie die zou moeten zijn toegestaan, is onderscheid maken tussen mensen die discriminatie geoorloofd vinden en zij die dat niet vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat mag... Maar dan moet je wel eerst een andere geldige reden vinden om tot ontslag over te gaan en nooit toegeven dat de werkelijke reden er een is van seksuele geaardheid of geloofsovertuiging, dan mag dat...
En zo gaat het ook in de praktijk, dus als het gebeurt, ongestraft, dan mag het...

Of ik het er mee eens ben is een andere zaak...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mag dus niet. Goed antwoord verder! -1
In Nederland zijn kerk en staat van elkaar (tot op zekere hoogte) gescheiden. Dus als de Nederlandse staat dit beleid consequent zou doorvoeren, dan zou er ook geen bijzonder onderwijs (zoals evangelische, christelijke en islamitische scholen) in Nederland moeten zijn. (En ook geen religieuze omroepen zonder leden) Zolang dit niet het geval is, is er inderdaad sprake van een hypocriet beleid.

Toegevoegd op 20-05-2009 09:34:23
Immers, de drie Christelijke politieke partijen dulden ook geen atheisten in hun fractie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja.

Maar dat mag alleen maar als het geloof zorgt voor een foutieve invulling of weigering van werkzaamheden.

Daarnaast kan een religieuze uitingsvorm in bepaalde functies voor een niet-neutraal karakter zorgen. Zo is er altijd iets te doen over kruisjes om de nek of hoofddoekjes in een rechtszaal of een klas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mag geloof ik wel...

Zelf vind ik dat discriminatie. Tenzij iemand ergens te ver in gaat...