Ja.

Het individualisme in de moderne maatschappij komt grotendeels uit angstmotieven voort.

Vooral zelfbehoud op allerlei vaak hele subtiele niveaus die in mijn opinie voortkomen uit het overdreven luxe leven dat we hebben.
Deze luxe is een zegen maar ook een vloek in die zin dat de gewenning eraan ongemerkt en erg snel gaat.

We zijn steeds minder vaak dankbaar voor wat we hebben en lijken steeds meer te lijden te hebben onder hoe deze luxe ons afhankelijk maakt.
Deze afhankelijkheid vergt veel energie en tijd van ons welke ten koste gaat van de energie die we overhouden om het leven te delen met andere mensen.

Het is een gesloten sociale structuur die ontstaat, vanwege de angsten om deze "veilige" positie te verliezen, en blijken gevangen te zitten in een vaak steeds kleiner wordend denkraam.

Het is een gesloten sociale structuur die in onszelf een grote mate van gebrek aan werkelijke zelfkennis weerspiegelt.
We zijn vaak meer bezig met de dingen om ons heen dan met onszelf.

Al deze dingen maakt dat ons leven vol voelt en dat beperkt ons sociaal gezien enorm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja klopt dat is zo, helaas...
Contacten nemen af, we hebben elkaar heden ten dage niet meer in het dagelijks contact nodig... Vroeger moest men bij de oogst de buren inschakelen om de klus te klaren, dat is niet meer... En de melkboer kwam elke dag langs en de slager elke week en ga zo maar door... Het is allemaal individualistischer geworden...
Mensen worden soms pas na weken gevonden in hun huis...
Het is niet anders, helaas...

Elk voordeel hep zijn nadeel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat denk ik wel. Er zijn in Nederland 3,5 miljoen mensen eenzaam, waarvan 1 miljoen sterk eenzaam.
De vraag is of jezelf hiervoor hebt gekozen of dat je 'verlaten' bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is er altijd wel eenzaamheid geweest.
Nu met internet heb je wel een heleboel mensen die veel internetvrienden hebben en weinig in het "echt". Als je je dat opeens realiseert kan je je heel eenzaam voelen denk ik. En gezien internet nog steeds een modern iets is in deze maatschappij kan de eenzaamheid die hierdoor ontstaat inderdaad een symptoom zijn van de moderne maatschappij.
Maar dat hoeft ook weer niet altijd zo te zijn dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mensen steeds minder met elkaar hebben is een feit.

Er zijn een aantal factoren aanwijsbaar waarom dat zo is.

1. Individualisme, iedereen heeft steeds meer zijn eigen voorkeuren door slimme marketing ingefluisterd of niet. Mede hierdoor is de vervreemding van elkaar gaande.

2. Specialisme, vroeger was er een duidelijke beroepsmatige saamhorigheid te zien en er was relatief weinig diversiteit. De meesten zaten in het spreekwoordelijke schuitje.

3. Internet heeft het eenpit gevoel nog meer een stem gegeven.

4. Wat je buren doen moeten ze zelf weten maar ik hoef ze niet te kennen is in zwang.

Kortom allemaal elementen die eenzaamheid vergemakkelijken.

Disclaimer:
Het hierboven geschrevene is de vrije interpretatie van een obeserverend individu en is niet gestaafd op enigerlei wetenschappelijk onderzoek. Om die reden kunt u vannacht rustig slapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk persoonlijk van niet, eenzaamheid is een keuze die jezelf maakt.

eenzaamheid word ook vaak verwart met alleen zijn, ik ben alleen maar niet eenzaam. Eenzaamheid is een gevoel, ben je daar niet blij mee kan je altijd lid worden van het een of ander, of de kroeg in gaan..bv
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het een beetje hetzelfde is gebleven. Aan de ene kant heb je inderdaad dat we elkaar steeds minder nodig hebben en dat we onze ouders/grootouders minder snel in huis nemen dan vroeger etc, waardoor de mensen eerder alleen zijn. Aan de andere kant is de wereld veel kleiner geworden. (vliegtuig, internet etc) Je hebt meer keuzevrijheid in de manier waarop je met mensen om wilt gaan. Hierdoor zullen mensen die minder behoefte hebben aan andere mensen misschien minder snel andere mensen opzoeken en mensen die die behoefte wel hebben kunnen sneller mensen opzoeken. En vaak is dit de eigen keus van de mensen.

Toegevoegd op 19-05-2009 19:39:04
En ik denk dat de mensen die alleen zijn en zich ook alleen voelen hier in de moderne maatschappij er misschien eerder voor uit komen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger was de acceptatie ook veel groter. Tegenwoordig worden mensen veel gemakkelijker buiten gesloten dan vroeger. Niet dat vroeger alles beter was, maar mensen hadden elkaar meer nodig en dat gaf mensen met minder sociale vaardigheden meer kans om mee te draaien.