Wat is de betekenis van de rode bloem-broche, (geen echte bloem, maar van stof of papier), die men draagt op TV (BBC) in Engeland?

Een bepaalde periode per jaar wordt door presentatoren en gasten op de BBC een rode bloem gedragen.
Wat is de symbolische betekenis hiervan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.8K

Het beste antwoord

Die zul je waarschijnlijk nu zien: de poppy, oftewel de klaproos.
11 november is Remembrance day. Op 11 november 1918 eindigde de Eerste Wereldoorlog, en op die dag (of in Groot-Brittannië op de dichtstbijzijnde zondag) worden dan de doden uit de diverse oorlogen en gewapende conflicten herdacht.
"Sinds 1922 is de klaproos het symbool van de veteranenorganisatie, de Royal British Legion. Vanaf dat jaar verkoopt deze organisatie - na het zogenaamde poppy appeal kunststoffen klaprozen die op de kleding worden gedragen, ter nagedachtenis aan de gevallenen. Met de opbrengst van de verkoop worden oorlogsslachtoffers of hun nabestaanden ondersteund."

Het werd overigens de klaproos omdat die massaal begon te bloeien op de plekken waar voorheen de loopgraven waren geweest (klaproos komt op op plekken waar de grond verstoord is geweest).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is een klaproos (poppy) ter herinnering aan de slachtoffers aan het eind van de Eerste Wereldoorlog in Frankrijk. De klaproos was het symbool van die oorlog. Klaprozen groeien namelijk perfect op omgewoelde stukken aarde waar verder alles dood is. En dat soort grond was er voldoende rond de loopgraven waar gedurende 4 jaar vijandige troepen op een korte afstand van elkaar hadden gezeten.
Ze worden gedragen van begin november tot Remembrance day, op 11 november. Die dag kan je vergelijken met wat wij op 4 mei gedenken.
Amadea
13 jaar geleden
De rode bloem moet een klaproos (poppy) voorstellen. Dit doen ze in Engeland ter gelegenheid van Poppy Day. Deze speciale dag valt op de tweede zaterdag van november, de dag voor de nationale herdenkingsdag voor de slachtoffers die zijn gevallen in de Eerste Wereldoorlog.

Vroeger dacht men dat de klaproos daar bloeide waar iemand vermoord was. Daarom zei men dat dat de reden was waarom het slagveld van Waterloo bezaaid was met klaprozen. Deze bloem drinkt het bloed van de gesneuvelden en bewaart het in zijn bloembladen.

Er is een bekend gedicht geschreven door een Canadese legerdokter, John McCrae, die na de gruwel van een dodelijke Duitse chloorgasaanval tijdens de tweede slag om Ieper in 1915 een gedicht opstuurde naar het Engelse maandblad 'Punch', "waarin in de begin- en eindregels de klaprozen het offer van de dood als bevruchtend zaad voor de vrede symboliseren":

In Flanders fields the poppies blow / Between the crosses, row on row, … …If ye break faith with us who die / We shall not sleep, / though poppies grow / In Flanders fields

(In de velden van Vlaanderen waaien de klaprozen tussen de kruizen, rij aan rij, … … Wanneer u de eed aan ons die stierven zult breken, zullen wij niet slapen. Ondanks dat er klaprozen groeien in de velden van Vlaanderen).