Waarom hebben we niet 6 maanden zomer?

waarom hebben we geen 6 maanden zomer 2 maanden lente 2 maanden herfst en 2 maanden winter? Dat zou iedereen fijner vinden en iedereen zou door een placebo het inderdaad voelen alsof het nog zomer was. Daarbij komt dat 2 maanden herfst en 2 maanden winter niet zo slecht klinkt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind alle seizoenen leuk, dus van mij mag het precies zo blijven.
sterredag
13 jaar geleden
6 maanden winter, waarvan 4 maanden met sneeuw en natuurijs, heeeerlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klinkt ook erg aantrekkelijk, ik stem voor sterre's verlengde winter!

Antwoorden (11)

Zo'n 1000 km naar het zuiden verhuizen, en je komt in de buurt.
13 jaar geleden
uhm..... om dat dat toch niets veranderd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat de aarde er helaas niet 730 dagen over doet om om de zon te draaien.
13 jaar geleden
Ten eerste; niet iedereen zou dat fijner vinden. Ikzelf bijvoorbeeld absoluut niet!
Ten tweede; door een placebo denkt niet iedereen dat het zomer is, je ziet in de lente de lammetjes, je merkt dat het nog eerder donker is dan in de zomer, en later licht. In de herfst zie je gewoon de bladeren van de bomen vallen en je merkt dat het vaker onstuimig weer is. Door een placebo zie je die dingen heus nog steeds!! Een placebo is er niet voor om de hele werkelijkheid te verdraaien hoor.
En als je het meer wetenschappelijk bedoelt, dan is het geen zes maanden zomer omdat de aarde gewoon in een jaar om de zon blijft draaien en omdat wij op een plek op aarde leven waar het door die invloed steeds een ander seizoen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan moet je hier bij ons in zuid italie komen wonen...wij hebben hier wat jij graag zou willen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hmm de vraag komt eigenlijk van mijn moeder en ik denk dat ze dat best zou willen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wie houd haar tegen
het is nu nog zo'n 28 gr overdag
heerlijk strandweertje
jc54
13 jaar geleden
Dus die 1000km. van mij was nog maar de helft...........
De aarde staat een beetje schuin. Dat is de oorzaak.
Ik probeer het uit te leggen.

De aarde staat schuin en draait dus om een denkbeeldige as die schuin door de aarde geprikt is.
In de zomer wijst de bovenkant naar de zon en wij wonen een beetje bovenaan ( 52 graden ).

Wij zitten dus in de zomer wat dichter bij de zon en wat nog belangrijker is, is dat de zon dan "rechter" door de luchtlagen kan en minder weerstand ondervindt. Daardoor is het in de zomer warmer hier.
Stel dat je precies op de noordpool woont, dan maakt het draaien van de aarde niets uit, want je blijft naar de zon gericht. Op de noordpool wordt het daarom precies in de zomer, niet donker. Je ziet de zon om je heen draaien (zo lijkt het).

Naar de winter toe draaien wij met onze bovenkant langzamerhand van de zon af, tot we hartje winter precies van de zon afgekeerd zijn.
De aarde draait nog steeds om haar as, maar we zien de zon maar korte tijd.
Precies andersom is het op de zuidpool.
Zitten wij van de zon af, dan is de zuidpool er naartoe gericht en daarom is het daar zomer als het hier winter is en andersom.

In de herfst en voorjaarsmaanden staat de aarde aan de bovenkant niet naar de zon gericht en ook niet er vanaf.
De nachten duren dan precies evenlang als de dagen.
De zon beschijnt dan de kreeftskeerkring en de steenbokskeerkring.

Als je met een tennisbal en een zaklampje probeert om bovenstaand verhaal na te bootsen, zal het je snel duidelijk worden.
Laat even weten als je het nog niet goed begrijpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed plan, dan kunnen we tenminste elk jaar klagen dat we een slechte zomer hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou kerel,
de herfst en de lente en de zomer gaan heus niet 1maand inleveren voor de zomer!
de zomer is voor vele de mooiste jaargetij van het jaar maar sommige mensen zijn weer wintermensen
toen god lang lang geleden de aarde schiep dacht hij daar ook bij na, als hij de zomer 6 maanden zou hebben gegeven zouden de wintermensen nu ongetwijfeld verontwaardigt zijn! en zou hier nu een vraag staan van iemand w3aarom de zomer 6 maanden heeft en de rest maar 2. Natuurlijk kan jij wel 6 maanden zomer nemen maar dat zou niest veranderen aan het weer. de gedachte dat het in de zomer warm is is dan onjuist en denken we bij de zomer niet meer aan de mooiste tijd van het jaar maar is het hetzelfde als lente en zomer maar dan het langst!

ik hoop dat ik je geholpen heb met je vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag het God, die weet het wel..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Dat zou iedereen fijner vinden". Nou, dat weet ik zo net nog niet. Maar als je het hele jaar zomer wil, moet je lekker in het Caribisch gebied gaan wonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. de evenwichtige afwisseling der seizoenen hoort bij ons klimaat.

2. afwisseling is goed, doordat elke seizoen ongeveer even lang is heb je iets om naar uit te kijken, het blijft 'leuk'.

3. ik ben ook helemaal gek op de zomer en heb het niet snel heet. maar er zijn mensen die de hele winter zeggen dat ze zin in de zomer hebben, is het eenmaal zover dan klagen ze dat ze het heet hebben, tja...

4. en wat te denken van oudere mensen, die hebben soms veel last van de warmte!

5. grappig om te bedenken hoe ons land eruit zou zien als jou vraag werkelijkheid werd. er zouden waarschijnlijk andere bloemen/planten groeien, en andere gewassen verbouwd worden!