Viert men overal in de wereld zo zijn verjaardag?

Wij "Nederlanders" komen op elkaars verjaardag met een kadootje, drinken koffie en daarna wat anders. Zoutstengels, pinda's, chips en andere lekkernijen op tafel. Volgens mij vinden de meeste het een sociale verplichting, maar we doen het jaar in jaar uit uit gewoonte.
Zijn we nou uniek in de wereld? Hoe doet men het -door de bank genomen- in andere landen of culturen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het verschilt overal ter wereld, In Amerika maken veel mensen ook een online verlanglijstje bijvoorbeeld. Nu wordt dat hier in Nederland ook steeds meer een trend.

Het beste antwoord

Nee. De manieren waarop verjaardagen gevierd worden zijn divers. Hoe men verjaardagen viert, is afhankelijk van geloof en cultuur. In Nederland vier je de dag waarop je geboren bent. Het zal niemand verbazen dat dit je "verjaardag" is, maar ook in Nedrland viert niet iedereen zijn verjaardag: Jehovah-getuigen bijv. vieren geen verjaardagen.
In veel, vooral Katholieke landen, vieren mensen hun Naamdag (Iemands Naamdag is de gedenkdag van de heilige waarvan jouw naam is afgeleid).
In landen als Polen, Tsjechië, Hongarije en Cyprus viert men zelfs bijna niet hun verjaardag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In Duitsland ongeveer zoals hier, maar daar is het gebruikelijker om 's middags te komen. Dan koffie en thee met gebak, eventueel 's avonds samen eten of barbequeen.

Hier vieren we onze verjaardag meestel op de dag zelf, of op de vrijdag of zaterdag die het dichtst bij de verjaardag in de buurt zit. Bijvoorbeeld zaterdag vieren als je de maandag daarop jarig bent.

In Duitsland mag dat niet: dan ga je er vanuit dat je je verjaardag nog haalt, en dat mag niet. Dus als je maandag jarig bent, ofwel op die maandag zelf vieren, ofwel op de vrijdag of de zaterdag daarop, nooit vooraf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat deden we bij ons ook niet, dat was echt het noodlot tarten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grinnik: Ik zou zeggen: Als ik het niet haal, dan kunnen ze me het gebak tenminste niet meer afnemen .
Verjaardagen vieren is haram.
(no kidding)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt idd, een streng gelovige moslim zal dan ook nooit zijn verjaardag vieren. Hij zou dan namelijk de 'ongelovigen' imiteren.
Ik weet in landen rond de Middelandse zee de jarige mensen uitnodigen om samen met de genodigden samen iets te gaan drinken in een café.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een Turkse traditie om de gekregen cadeau's niet direct uit te pakken, maar te wachten tot de gasten vertrokken zijn. Voor de rest zou ik het niet weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zal vast het boek 'The Undutchables" van Colin White en Laurie Boucke heel leuk vinden. In dat boekje schrijven een Engelse en een Amerikaanse half-immigrant over de vreemde gewoonten van de Nederlanders. Een van die vele vreemde gewoonten is de 'verjaarsvisite'.

Onze gewoonten om bij een verjaardag alle stoelen in een grote kring in de huiskamer te zetten, alle gasten de handen te laten schudden, taart met koffie te eten, met zijn allen 'Lang zal hij/zij leven' te zingen en daarna nogal zinloze gesprekken te voeren, worden met veel humor beschreven. Deze gewoonten worden door de schrijvers erg eigenaardig gevonden.

Hieruit blijkt al dat niet overal verjaardagen op de Nederlandse manier worden gevierd.

Ik kan je het boekje van harte aanraden!

Toegevoegd op 10-05-2009 21:12:43
Ik denk overigens dat in veel landen verjaardagen niet worden gevierd of heel bescheiden, door bijvoorbeeld met een klein groepje vrienden naar het café te gaan.
Antoni
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank voor de tip. ik ga 'm zeker lezen!