Waarom zoeken mensen naar geluk?

Zoek je naar geluk? Mag het ook een onsje of een ton meer zijn? Ik bedoel: waarom alleen maar geluk, wat hebben we nu aan geluk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (8)

Ik zoek niet naar geluk, ik ben liever tevreden. Geluksmomenten zijn meestal van korte duur.
Dat mensen gelukkig willen zijn, is een ingegeven iets. Het heeft ermee te maken je het belangrijk vindt wat anderen van je vinden. Als mensen zien dat jij gelukkig bent, voel jij jezelf beter, meestal ten koste van die ander. Die is nl. in jouw ogen minder gelukkig.

Als je eenmaal echt gelukkig bent, loop je ook weer een groot risico dat het mis gaat. Dat is het grote nadeel van gelukkig zijn. Meestal zijn er weer momenten dat het tij keert en dan voel je dat sterker dan iemand die met minder gelukkig is (lees: sneller tevreden).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pas op met alles waar TE voor staat. Dat is nooit goed. Dus ook TEvreden niet... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat tevreden een uitzondering op de regel is ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en te huur
Het moeilijkst te begrijpen op aarde is het wel of niet hebben van geluk. Het begrip wat geluk nu eigenlijk is, kunnen we niet eens bevatten. Waar moeten we dan naar zoeken? En als je het hebt, hoe hou je het dan vast? Geluk is er soms zo maar, onaangekondigd, onverwacht. Er zijn mensen die vinden nog geluk in tegenslag. Er zijn mensen die nog steeds denken dat je het met geld kan kopen! Er zijn mensen die denken er recht op te hebben! Er zijn mensen die lijken alleen maar gelukkig. Maar echt geluk overkomt je, daar zoek je niet naar. En wat we er aan hebben? Het maakt de donkere dagen een stuk lichter, en kunnen we er weer even tegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geluk moet je niet zoeken. De kunst is om gelukkig te zijn ondanks alles wat er om je heen gebeurt. Je humeur niet laten beïnvloeden door anderen, of door een eenmalig incident of zelfs door een ziekte.
Misschien is dat wat anderen bedoelen met tevreden zijn, maar ik denk dat als je wil je gewoon gelukkig kunt zijn.
It's a state of mind.

Als je geluk gaat zoeken in anderen, of in materieële zaken, dan is de kans groot dat je het nooit gaat vinden.
Geluk zit altijd van binnen.

Ik ben heel gelukkig.

Maar ik heb ook wel eens verdriet. Hier word ik dan weer gelukkig van, want door het verdriet merk ik weer hoe gelukkig ik altijd ben. Zonder verdriet, geen besef van geluk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geluk zorgt er voor dat leven gemakkelijker wordt. De dingen die je onderneemt lukken beter en je kunt beter met tegenslagen om gaan. Daarnaast straal je geluk uit en dat trekt andere gelukkige mensen aan. Overigens denk ik niet dat je geluk kan vinden maar alleen gelukkig kan zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt vanzelf als het goed is.
Ik zoek niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geluk is een keuze.

Ik weet dat ik nu enorme reacties over me heen dreig te krijgen, dus ik verklaar het maar vast als volgt:

De feiten die je in de werkelijke wereld overkomen, daar heb je deels invloed op (of je lokt ze zelfs uit) en deels ook heel zeker niet (dat is dan wat we doorgaans pech of geluk noemen)

Met alles wat je overkomt, en ook zeker het niet-door-jezelf-gekozene, heb je een hele belangrijke keuze wel degelijk zelf: Wat DOET dat feit met mij?

Ik hanteer een (redelijk bekend) rijtje:

Regel 1: Accepteer wat niet te veranderen is
Regel 2: Beïnvloed wat door jou te beïnvloeden is, doe je stinkende best.
Regel 3. Maak een wijs onderscheid tussen regel 1. en 2.

Zondig tegen regel 1 en je wordt gefrustreerd
Zondig tegen regel 2 (teveel) en je wordt apathisch
Regel 3 blijf je tot je laatste dag mee worstelen:)

Uiteraard is dit mijn eigen persoonlijke visie. Als je het anders ziet, dan snap ik dat wel zeker, maar mij heeft het gigantisch geholpen:)
Als je het toepast sta je weer zelf aan het roer. Sommigen onder ons voelen zich een eeuwig slachtoffer. Dat hoeft niet zo te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zoekt naar iets wat je niet hebt...

Dat is duidelijk... En iedereen voelt dat hij/zij iets mist in zijn/haar leven, wat weet men niet, maar iets mist er... Geluk is niets anders dat het lukt, en voor velen is dat niet haalbaar, dat lukken...
Wat het ook mag zijn, dat lukken, maar het lukt niet...
Men zoekt naar iets waarbij het wel lukt, want als het lukt dan is men gelukkig... Als of het een permanente staat van zijn is, dat is het niet, soms lukt het en soms niet...
Klinkt dat niet plausibel...

Ik hoop dat het lukt wat jij wil, en dat je gelukkig wordt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De jacht op geluk is geopend ;)
Omdat een mens zoveel ( 5) zintuigen heeft. Elk zintuig zoekt naar verrukking en genot. Het is eigenlijk genot waarnaar we zoeken. Onze ogen willen zien, onze oren willen horen enz. En vergeet seks niet, dat is een geluk!

Een mens is een voelend wezen: daarom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een onzin
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit beschrijft niet geluk, maar eerder lust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ kempo reactie van niks! @ Biertje, Zien en horen hoeft niet altijd lust te zijn. Je bent gelukkig met iets, Je kent dat "iets" alleen door je zintuigen. Is er volgens u geluk mogelijk zonder te voelen?