Is de wereld gewelddadiger geworden ten opzichte van vroeger?

Of 10 jaar geleden?

Kwam eigenlijk op deze vraag nadat 3 meisjes elkaar aanvielen in de stad, een vrouw aan het bellen was met haar (ex)vriend en vertelde dat ze genoeg had van zijn dreigmails en 3 andere mannen vertelden over een ruzie waarbij ze hadden gevochten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (17)

Ik denk het niet.
Ik denk dat dat te maken met al die media (bijv tv en internet) waarmee wij informatie van alles en nog wat tot ons krijgen.
Vroeger, ca 50 jaar geleden was er nog weinig te zien op tv laat staan dat er internet was, dus niet alle gewelddadigheden bereikten ons.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke plus, dat heeft er volgens mij ook heel erg veel mee te maken.
Ik heb ook het idee dat de handjes losser zijn gaan zitten dan dan vroeger. Ik vermoed dat de verdraagzaamheid van de mensen ook een stuk minder is geworden en iedereen denk dat hij het recht heeft en dat zij niet aan anderen hoeven te denken. Hierin is een groot deel van de problemen terug te vinden. Als je perongeluk tegen iemand aanloopt dan heeft die ander niet het recht om maar direct te gaan slaan, hij zou ook kunnen denken go ik ben ook niet wat smaller gaan lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,vind ik wel.
Bij ons in de buurt in Giesbeek,zaterdagnacht een man van 79 jaar in zijn woning overvallen door een onbekende met een mes.
Hij wist zijn overvaller zelfs de deur uit te werken.
In Westervoort zaterdagavond een echtpaar overvallen thuis door 2 mannen met steekwapens.
In wehl maandag avond om 10 uur een eigenaar van een bedrijf,overvallen en ontvoert door 2 Polen,hij wist onderweg uit de auto te ontsnappen.
Polen later op velperbroek bij arnhem gepakt.
En bij ons in Zevenaar,dinsdag morgen een jongeman uit Zwolle berooft door 3 mannen op straat die al zijn kleding meenamen.
Zomaar even drie dingen in en straal van 8 kilometer.
Ik vind dat het de verkeerde kant op gaat met de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit gebeurt gelukkig ook niet elke week Loenie,maar toevallig wel deze week.
En meestal hoort de rest van Nederland daar niks van,niet erg genoeg voor op de tv.
Alleen hier voor de plaatselijke krant.
Het zal wel iets zijn toegenomen,maar dat is voor een zeer groot deel te wijten aan de verbeterde communicatie tussen de mensen. Reken er op, dat er wat ruzies worden uitgevochten op hyves en twitter en als beide partijen elkaar dan op straat tegenkomen is het gelijk raak. Dus, leve de vooruitgang!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vindt dat de jeugd van tegenwoordig ontzettende losse handjes hebben.Maar ook de mensen tussen de 30 en 50 jaar zijn tegenwoordig behoorlijk opsternaat.Kijk maar in het verkeer.Je hoeft per ongeluk maar even iets verkeerds te doen en je hebt de poppen aan het dansen.En dan is de media er niet eens bij.De media behandelt alleen de erge gevallen en niet de gevallen die dagelijks gebeuren.

Ik ben geboren eind jaren 60 en heb dus m'n jeugd meegemaakt in de jaren 70 en 80.In de jaren 80 begon het al een beetje op te komen,die agressie.

Je moet zo uitkijken met wat je doet en zegt tegenwoordig.Allemaal een te kort lontje...........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is moeilijk te zeggen of de wereld gewelddadiger is dan vroeger, in de romeinse tijd draaide alles om geweld en dat is nu toch wel minder.

In de riddertijd (middeleeuwen) werden er ook hele spelen gehouden rond het ridderschap.

Nu leven wij in een wereld met veel media, zoals radio, tv en internet. Als er een land het andere land de oorlog verklaard dan weten wij het een seconde later. Zelfs als het om kleine oorlogjes gaan (ondanks dat elke oorlog er een te veel is).

Wel heb ik het gevoel dat de oorlogen minder lang duren, in ieder geval minder lang dan de 80 jarige oorlog of de burger oorlog van amerika.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dat krankzinnige verhaal hoort van een man die een wildplasser aanspreekt, dan ruzie krijgt met de maten van die wildplasser, waarop zoon van man naar buiten komt en zowel vader als zoon door een maat van die wildplasser worden neergeschoten...
http://www.nu.nl/binnenland/2315237/vader-en-zoon-gewond-berispen-wildplasser.html
Dan sta ik wel erg met m'n oren te klapperen.

De lontjes lijken veel korter te zijn geworden, en waar je vroeger weleens een grote bek kon krijgen als je iemand aansprak op 'fout' gedrag, moet je nu oppassen dat je niet gelijk een ram krijgt.
Hoewel ik ook weleens heb mogen ondervinden dat iemand zó overdonderd was dat ik me niet liet afbekken dat ie op de vlucht sloeg. Later dacht ik: als ie nou een mes had gehad... Maar ja, dat bedenk je achteraf pas.

Wat ik eng vind: steeds meer mensen zeggen maar niks van bepaald gedrag, uit angst problemen te krijgen. Waardoor de hufters nog meer het gevoel krijgen dat alles kan en nog beledigder zijn als er eens iemand wel wat zegt.

Misschien is de wereld (of Nederland) als geheel niet gewelddadiger geworden, maar er zijn wel degelijk bepaalde mensen die geen rem lijken te hebben.
Waar een 'normaal' mens zich misschien boos voelt, gaan zij gelijk slaan of erger.
Waar een 'normaal' mens dat misschien weleens zou willen doen maar desnoods als laatste rem nog de vrees voor de consequenties heeft (boete, gevangenis, wat dan ook), lijkt dat in die groep mensen niet eens op te komen. Ze zijn vooral wederom beledigd als ze opgepakt worden.
Ik kan er met m'n kop niet bij :-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Steven Pinker is van mening van niet, en onderbouwt dit met cijfers.

We leven met meer mensen op dezelfde grond, en nieuws reist sneller zodat alle gevallen sneller opvallen. Maar als je het aantal geweldssituaties compenseert voor de populatie op dat moment, lijkt het erop dat er steeds minder mensen slachtoffer worden van geweld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof wel dat het wat toegenomen is sinds sadistische films zoals o.a. saw uitgekomen zijn, het zijn tegenwoordig ook vaak jonge kinderen die uit de hand gelopen streken uithalen. vrije opvoeding?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meeste mensen zijn onzeker. Als er een situatie komt met conflict begint men agressief te reageren... Zodat de andere ook agressief gaat beginnen reageren en door dat komt er ruzie.

Van plaats als men assertief reageert men ruzies vermijd.....

Dat lijkt me de voornaamste reden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het punt is dat er steeds meer mensen bijkomen die steeds dichter op mekaar wonen en er steeds meer prikkels en verleidingen door de tv/radio/games en dergelijke wordt verstuurd.
daardoor wordt de mens sowieso al onrustiger en krijgt het meer stress/druk op je werk en van wat andere van je verwachten en wat je van jezelf verwacht (kijkend naar tv waar alles perfect lijkt) je nergens ff echt rust krijgt. (los van de korte vakanties)
maar het is betrekkelijk.
ik ben naar nieuw zeeland geweest en als je ziet hoe het daar gaat en hoe de mensen daar leven dan is daar nog wel die rust maar zodra je bijvoorbeeld een grote stad ingaat zoals auckland (miljoenenstad in nieuw zeeland) dan kom je direkt weer in de hectische wereld van alles moet snel snel meer meer meer. . . .rust staat voor vrede zonder rust komt er meer onvrede
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zeker , ben het helemaal met je eens .
Kijk maar eens naar de t.v. één en al agressie en afschuw.
Vroeger zal er inderdaad ook wel eens wat zijn geweest maar het agressiegehalte ligt veel hoger tegenwoordig.
Ik denk ook dat dit alleen nog maar hoger zal worden , en volgens mij komt dit voornamelijk door de media.

Het valt mij ook op dat nl kinderen héél anders spelen als vroeger , maar-ja kijk eens naar de tv ...het is allemaal vechten , enzo ( Pokemon , Bakugan , enz enz) wij keken vroeger smurfen en beertje Gorlegol , dat was toch hele andere televisie.

En dan de computergames die ze spelen...ik vind het gewoon vreselijk!

Dan kijkend naar films , vroeger had je films als Porky, Hot bubblegum , Cool runnings enz enz..en nu....horror en afgrijs staat op nr 1 !
Er worden in ieder gevan weinig goeie humor films gemaakt
Ik ben het dus zeker met je eens dat vroeger alles vriendelijker was ..................maarja toen kostte het brood ook nog 0,75 hfl

die goeie oude tijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, in de lijn daarvan valt het me ook op dat het ook steeds normaler is om scheldwoorden te gebruiken. Tegenwoordig wordt je doodgegooid met 'kut'. Niet om aan te horen. Ook is het steeds meer de norm om 'gebekt' te zijn. En ook om op te scheppen over jezelf: kijk maar eens naar popstars, hoe vol de mensen van zichzelf daarzijn 'Ik ben de nieuwe popstar', etc.

Vroeger (klinkt wel bejaard zeg) was het heel opzienbarend als er bij ons in het dorp wat gejat werd, nu is het pas interessant als er een moord is gepleegd.
13 jaar geleden
ja zeker is het gewelddadiger geworden...kijk maar terug naar vroeger en nu geweld neemt alleen maar toe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die is zeker gewelddadiger geworden. de jeugd word ook steeds erger sommigen hebben teveel vrijheid en als die jongeren of ouderen maakt niet uit iets gedaan hebben sommige ouders hebben er schijt aan en de kids dus ook dus wordt het alleen maar erger in de wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, de wereld is gewelddadiger geworden.
Dat heeft (uiteraard) meerdere oorzaken.

- Er leven steeds meer mensen en daardoor leven ze ook steeds dicht op elkaar. Je krijgt dan ook sneller 'n soort van "territoriumdrift", het wekt (net als bij dieren) irritatie op als mensen te weinig eigen ruimte hebben.
- Er wonen steeds meer culturen door elkaar heen, met ieder hun eigen gewoontes en opvattingen. Dat botst, er is geen eenheid meer in algemeen geaccepteerde waarden en normen.
- Kinderen kunnen nauwelijks nog thuis terecht na schooltijd en tussen de middag (beide ouders werken) en zijn afhankelijk van steeds wisselende niet-gezinsleden. Deze kinderen zijn onzeker over basis waarop ze kunnen rekenen en op terug kunnen vallen. Dat wekt angstagressie en bindingsangst op, waardoor ze zich eerder verzetten tegen anderen.

Het bovenstaande in combinatie met steeds gewelddadiger wordende computergames en films, steeds meer nieuws in de media over geweld en steeds minder rust, stilte en ruimte, doet het geweld toenemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat met name nederland niet geweldadiger, maar op een andere manier gewelddadig is dan vroeger, aan de ene kant zijn we beschaafder ( vergeet niet dat het doodslaan en slachten van katten, en dassengevechten met honden nog geen 100 jaar geleden heel normaal waren hier in de regio)
Nederland was toen een koloniale mogendheid, vergeet ook niet hoe "beschaafd" we waren in Indie, hele dorpen werden daar platgebrand, de vrouwen verkracht en vermoord, en de mannen tegen de muur gezet en doodgeschoten, mensenrechten hadden we daar zogenaamd nog nooit van gehoord ;)
Ik denk wel dat de "gewone burger" wat meer losse handjes heeft gekregen, veel mensen hebben stress in hun leven, en moeten hun frustratie kwijt, zitten in de auto, en worden dan nog wel eens roekeloos en gewelddadiger