Is dit een reden om kinderen uit een organisatie te zetten?

Vorige week werden twee jongens van 13 en 14 jaar betrapt op seksuele spelletjes met elkaar op een scouts kamp.
Die twee werden prompt naar huis gestuurd en worden waarschijnlijk uit de groep gezet.
Dit is mogelijk een eenmalig voorval.
Is dit vandaag de dag een reden voor ontslag?
Bestaan er geen alternatieven?
Zijn die jongens criminelen?

Toegevoegd na 38 minuten:
Vraag me af hoe de leiding zou reageren wanneer ze Uw antwoorden lezen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind ik ook,
Ik ken niet de details van het voorval ,maar het liet mij een beetje denken aan wat er vroeger in internaten en zo gebeurde...alles dat met seks te maken heeft wordt buiten alle proporties gesteld

Het beste antwoord

Het lijkt mij heel normaal dat jongens van die leeftijd bezig zijn met het ontdekken van hun eigen en elkaars lichaam, dat ze naar huis gestuurd zijn kan ik nog inkomen, dat ze uit de groep gezet worden niet!
Uiteraard is het niet zo handig geweest om dit tijdens zo'n kamp te doen en een goed gesprek lijkt mij dan ook wel op zijn plaats, maar ik denk tevens dat dit afdoende zou moeten zijn.
Ik zou het vreemd vinden dat dit een reden voor ontslag zou zijn, omdat ze dan gestraft worden voor iets wat in mijn ogen heel natuurlijk en zeker niet crimineel is.
Bovenstaande gaat uiteraard alleen op als dit alles met wederzijds goedkeuren is gebeurt en niet onder dwang.

Toegevoegd na 1 uur:
Reactie na je toevoeging; als de leiding negatief zou reageren op de reacties die hier geplaatst zijn denk ik dat we te maken hebben met een zeer bekrompen leiding die nog vijftig jaar terug in de tijd leeft en absoluut niet geschikt is om een kamp met jonge mensen te leiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Dat is een lastige kwestie
Op zich vind ik gezien hun leeftijd het ontdekken naar hun sexualiteit heel normaal. Als het bij beiden gewoon uit nieuwsgierigheid en vrijwillig is gebeurt zou er wat mij betreft niets aan de hand zijn. Zeker niet als ze zich samen afgezonderd hadden.
Een andere situatie vind ik als ze er toe aangezet zijn of bewust toeschouwers hebben gehad. Dan nog zou ik een tijdelijke schorsing meer passend vinden en dan alleen in het laatste geval dus, als het tegen iemands zin is gegaan of er ongewild toeschouwers zijn geweest die hier van geschrokken zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk niet. Dat ze minderjarig zijn is alleen een probleem als er een volwassene bij betrokken was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind dit eerlijk gezegd een enorm overdreven reactie op deze jonge onderzoekers.
wat voor kwaad doen ze nu?
het wordt veel groter gemaakt dan het is, met mogelijk schade aan de psyche van deze jongens.
13 jaar geleden
ik vind deze maatregel buiten elke proportie.
waar zij mee bezig waren is zo natuurlijk, dat deden wij vroeger ook, wie trouwens niet?
dat wil dan niet zeggen dat zo iemand crimineel is. als diezelfde jongens tegen een voetbal trappen maakt dat hen ook toch niet tot begenadigd voetbaltalent.
uit de toelichting begrijp ik dat er geen sprake was van dwang, dat ze ongeveer even oud waren en dat het waarschijnlijk de eerste keer was. dan vind ik het nogal wat om zo een zware straf op te leggen. ze worden daarmee volkomen onnodig gestigmatiseerd. een goed gesprek en uitzoeken wat de motieven van deze jongens waren lijkt me veel verstandiger.
wat mij betreft zegt zo'n maatregel meer over degenen die deze beslissing namen, dan over de jongens zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat zijn geen criminelen,
dat zijn gewoon jongeren die zichelf ontdekken,
een waarschuwing dat het daar niet zo gepast is had ik beter op zijn plaats gevonden.
13 jaar geleden
Het is toch echt de leeftijd waarin een lichaam verandert en het voor kinderen al zeker niet de makkelijkste tijd is!

Ik vindt de reactie zwaar overtrokken, als zij met elkaar spelletjes spelen van seksuele aard, dan is dit niet heel vreemd maar op deze leeftijd van ontdekkingen vrij normaal (ok, ze hebben wellicht niet de beste plaats uitgezocht).

Ik denk dat het beter was geweest om er een "volwassen" gesprek mee te voeren, en hun duidelijk te maken dat zij nog niet de leeftijd hebben bereikt voor deze "spelletjes" en dat ze beter kunnen wachten tot ze zeker van hun zaak zijn / ouder.

Ik kan me niet aan de gedachten onttrekken: Als het nou een jongetje en een meisje waren geweest? Was dan de reactie anders geweest?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat laatste vroeg ik me ook af...
Als ze als criminelen beschouwd waren, had de organisatie aangifte gedaan. Nu is er alleen sprake van overtreding van de gedragsrichtlijnen van de organisatie, en ja, daar kan uitzetting uit de organisatie het gevolg van zijn. Dat is natuurlijk geen ontslag, de scouting is een vereniging, geen werkgever.

Overigens vind ik het persoonlijk belachelijk om daar zo moeilijk over te doen. Pubers zijn nou eenmaal hun seksualiteit aan het ontdekken. Een waarschuwing om een beetje discreet te zijn (of voortaan te wachten tot ze thuis zijn) plus wat extra voorlichting over veilig vrijen lijkt me dan meer op zijn plaats.

Persoonlijk zou ik mijn kinderen liever bij een club zien die daar wel normaal mee om kan gaan. Al weet ik dat dat een stuk minder eenvoudig is als ze al jaren bij die club zitten en er vrienden hebben gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeer correcte maatregel van de leiding.
Als men dit onbestraft zou laten of door de vingers zien, is het eind zoek.
Normen en waarden, weet u nog wel?

(max 1 duim naar beneden per persoon)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ter voorkoming van normvervaging moet men zuiverheid betrachten in zo,n organisatie.
Men heeft een eer hoog te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind deze reactie van de organisatie op iets dat heel gewoon is in de ontwikkeling van pubers anders bepaald niet eervol.
Dit is helemaal afhankelijk van de regels, ik kan me voorstellen dan seksuele handelingen tijden het kamp verboden zijn, omdat dit niet het doel is van het kamp. Als je het met de regels niet kan vinden moet je niet daar het kamp gaan. Dat is overal zo, als je het met de Nederlandse wet niet eens bent moet je niet in Nederland gaan wonen als het het toch wilt doen. Kampleiding hou je rug recht. er gebeurd al zoveel dat je niet ondekt, dus zorgt dat de regels gehandhaaft worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee tuurlijk zijn die jongens geen criminelen, lullig dat ze betrapt werden, maar kom op zeg!!
Hoe hebben wij onze geaardheid dan leren kennen?
Met de handen op de rug????
Echt niet, dus lullig dat ze betrapt zijn, maar ik zie geen probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niemand had er toch last van? Ik zie het probleem niet, het zal heus niet de 1e keer zijn dat er iets gebeurd op een kamp?

en crimineel zijn ze niet.