Is Nederland Goede Doelen moe?

Men wilde eerst het gironummer van de Goede doelen niet openen omdat men dacht dat de kosten niet zouden opwegen tegen de baten. Moet het niet zo zijn dat het steunen van rampen boven de kosten van een TV avond gaat

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is denk ik een combinatie van verschillende factoren.

Ten eerste is er tegenwoordig werkelijk overal een goed doel voor. Niets mis mee, maar sommige mensen worden daar heel moe van.

Ten tweede, omdat bijna iedereen wel een goed doel steunt. De een geeft aan de KiKa, de ander aan het Autismefonds. Op een gegeven moment kan je niet meer. Je kan niet ieder doel wat geven, want dan word je straat arm.

Ten derde steunen mensen een goed doel dat vaak dicht bij hun bed staat. Bijvoorbeeld KWF Kankerbestrijding.

Ten vierde (wat hierboven ook al staat verwoordt) weet men vaak ook niet wat er met het geld gebeurt. Op een gegeven moment is dat frustrerend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, het is keer op keer onduidelijk waar het geld blijft. Ook al wordt ons beloofd dat al het ingezamelde geld tot de laatste cent goed terecht komt, iedere keer blijkt het toch weer lastig/onmogelijk om dat hard te maken.

Van tv avonden om geld in te zamelen gaat zo de kracht af en steeds meer mensen zullen denken 'heb je ze weer' en eerlijk gezegd begrijp ik dat nog wel ook.

Voor internationale rampen moet een pot komen dat uit belastinginkomsten wordt gevuld. Het gebedel hoeft van mij eigenlijk niet, hoe erg ik dit soort rampen ook vind.

SBS6 Hart van Nederland is een voorbeeld van een bijna dagelijkse bedelactie, daar krijg ik inmiddels ook wel een beetje genoeg van.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig kijk ik nooit naar het Hart van Nederland.
Als de kosten hoger zijn dan de baten, dan kun je beter geen inzamelingsactie houden, maar direct een storting laten doen door de regering. Dan ben je goedkoper uit en kun je evt wat extra storten. Heel normaal dus dat de overweging wordt gemaakt of het wel rendabel is, om zo'n hele actie op touw te zetten.
13 jaar geleden
ik denk wel dat er een hoop mensen zijn die t niet veel meer doet als er weer een ramp ergens gebeurd met veel slachtoffers ergens in een ver land zelf heb ik dat ook wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja volgens mij is Nederland Goede Doelen moe. En niet zo zeer omdat we de mensen niet meer willen helpen. Maar ik wil in dit geval voor mezelf spreken "ik geef niet meer omdat er zo weinig bij de slachtoffers terecht komt"
Het grootste gedeelte van de opbrengst komt meestal te goed aan de organisatoren. Er blijft te veel geld aan de strijkstok kleven. Wanneer ik geld geef voor hulp dan wil ik niet dat rijke mensen daar nog rijker van worden. Dat voelt zo oneerlijk dat ik liever niet meer geef.