Hoe wordt ik een leuke stiefmoeder?

Het is misschien nog een beetje vroeg om daar nu al over na te denken maar toch.
Sinds 3 weken heb ik nu een relatie met een jongen van 24.
Ik ken hem al wel langer via via.
Hij heeft ook een zoontje van 3 , en die ga ik volgend weekend voor het eerst echt ontmoeten. Ik heb hem alleen nog maar hoi en doei gezegd verder niets. Ik ben zelf 19 en heb geen kinderen en heb er ook totaal geen idee van wat ik moet doen en hoe ik me moet gedragen tegen over een kind wat misschien wel mijn stiefzoon zal worden in de toekomst.
En zijn kinderen van 3 zindelijk? En begrijpen ze al wat je bedoelt ?En mogen ze alles eten? Dat soort dingen weet ik nog niet eens.Hellup.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (8)

Ik denk dat gewoon jezelf blijven altijd het beste is, geef het kind de tijd om aan jou te wennen en neem zelf ook de tijd om aan het kind te wennen.
Zodra je gaat forceren een leuke stiefmoeder te zijn zal je zien dat het mislukt, gewoon rustig aan dan komt het vast allemaal goed!
En ja, kinderen van drie zijn meestal wel zindelijk ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dingen als wat hij eet en zindelijk zijn, gewoon nog aan je vriend overlaten. Verder niet druk maken. En kinderen van 3 zijn er in alle soorten, van gelijk knuffelen tot even-eerst-eens-zien-wie jij-bent.
Niet overhaasten, Neem een potje bellenblaas mee, alle kans dat jij blazen hij vangen al veel ijs breekt tussen jullie
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor de praktische tip!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, goed idee! :+
ook al is het makkelijk gezegd niet druk om maken. Gewoon op je af laten komen laat het initiatief van het kind uitkomen. Ga niet de uberenthousiast doen maar blijf bij jezelf. In de toekomst zal je daar meer aan hebben. En hoe naar het ook klinkt je bent niet zijn moeder dus je hoeft al die praktische zaken niet te weten dat mag je vriend allemaal doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vriend zal het je allemaal leren. Verder jezelf blijven en vooral geen moeder willen zijn, want hij heeft al een moeder.

Wees vooral geduldig want kinderen kunnen je het leven zuur maken. Ze gaan lekker dwars doen omdat jij vreemd bent. Gewoon aardig blijven en je grenzen aangeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo.
ik ben ook stiefmoeder,
hij was 5 toen ik hem leerde kennen,
eigenlijk ging het heel automatich, doe gewoon wat gezellige dingetjes en doe heel gewoon.
je hoeft je niet als een moeder te gedragen je groeit vanzelf wat naar elkaar toe.

als ze nog zo jong zijn dan zijn ze vaak heel makkelijk en ze accepteren heel snel een nieuw iemand.
en zorg er wel voor dat jullie hem genoeg aandacht geven dat hij zich niet afgewezen voelt omdat jij er nu bent.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als dat kind 1 weekend bij jullie is geweest weet je precies wat het kan en niet kan.,
of ze al zindelijk zijn dat weet je vriend toch wel ? dat is bij elk kind verschillend.
kinderen van 3 begrijpen al best veel van wat je zegt je kan ze best een verhaaltje voorlezen ofzo. of een makkelijk spelletje met ze doen.
de echte opvoeding moet je eerst maar aan je vriend overlaten, dan leer jij het vanzelf
13 jaar geleden
Gelukkig is het jongetje nog maar 3 jaar, dat scheelt!
(werd zelf stiefmoeder van een meisje van 10, dat was niet makkelijk, maar uiteindelijk kwam alles goed)

Neem een klein speeltje mee (niet meteen overdrijven)
Laat alles aan hem over, niets forceren.
Door nieuwsgierigheid komen ze vaak wel bij je.

Het ene kind is het andere niet, dus het kan dat hij eenkennig is, maar voor het zelfde geld is hij een allemansvriend.

Maak je niet te zenuwachtig, het zal wel los lopen.
En wie weet heb je onbewust toch veel meer met kinderen dan dat jezelf weet.

Met 3 zijn ze over het algemeen wel zindelijk, maar het kan wel eens mis gaan en dat is helemaal niet erg.
Je vriend zal vast weten wat hij als vader dan moet doen.

Heel veel succes bij de kennismaking en wat nog belangrijker is, veel plezier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niets voor jezelf claimen. Niet gemaakt leuk doen. Wees jezelf en het allerbelangrijkste en het allermooiste is dat je van ze kan gaan houden. Dit geeft een wezenlijke band. En... dan ben je gewoon leuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een goeie vraag zeg!
Het feit alleen al dat je je dit afvraagt en dat je dit wenst, zegt mij dat , als die relatie doorzet, het beslist goedkomt!
En al die dingen als: wat eet zo'n kind, zindelijk? (overdag vast wel) waar speelt het mee, enzovoort: daar kom je heel snel achter.
Wat lastig kan zijn, is dat het kind niet meteen aan een stiefmoeder gewend kan raken. Ook kinderen van 3 kunnen eenkennig zijn, of gevoelsmatig (of met een beetje hulp van de omgeving) een soort boosheid hebben tegen een soort vervangster van de eigen mama.
Dit is meestal een kwestie van tijd.
Zoiets kun je niet forceren. Het beste is om met veel geduld lief te zijn voor het kind, waarbij wel normale grenzen worden gesteld aan zijn gedrag. (Dus niet iets toestaan om krediet te winnen). Een kind van 3 heeft nog voordurend grenzen nodig; dat is zijn veiligheid, waar ouders/ opvoeders verantwoordelijk voor zijn.
Volgens mij komt het wel goed.