Wat moet de mensheid doen om uit de huidige crisis te komen?

Er is nu een acute economische crisis maar het ziet er naar uit dat er binnen afzienbare tijd meer crises komen. Denk aan de energiecrisis, de drinkwatercrisis, de mogelijke klimaatcrisis, de mondiale machtscrisis (economische en politieke opkomst van China en India e.d.). Verder lijkt het erop dat religie weer helemaal terug is als argument om elkaar te lijf te gaan.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk dat het goed is je term 'huidige crisis' meer specifiek te definieren. Wat belangrijk is om helder te krijgen welke crisis ons het meest bedreigd.

Er zal een herverdeling van de macht moeten plaatsvinden, waarbij gehoopt moet worden dat het gezond verstand prevaleert.

De klimaat- en de voedselcrisis zijn de zwaarste dobbers die we momenteel te slechten hebben. Ik vrees dat de uitbraak van H1N1 een handje bij gaat helpen.

Het sociaal zwakkere deel van de globale samenleving zal vrees ik als eerste het onderspit delven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Aanpassen...

Aanpassen aan de veranderende omstandigheden...
survival of the fittest, as always...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat verandert er dan precies? Wat is de juiste probleemdefinitie voor bijv. de energiecrisis? Wetende dat de definitie de helft van de oplossing is?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het enige wat niet verandert is de verandering zelf, Djools... Feiten maken niet uit, dat verandert nl wel...
Misschien dat laatste: als mensen het echt niet meer weten gaan ze elkaar te lijf; daarna weten ze het ineens weer (als het niet tegen zit).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als eerste ernstige bedreiging - die het oplossen van de crisis zeer zal bemoeilijken - is het varkensvirus.
In Mexico gaan morgen alle kantoren dicht, en dat voorbeeld gaan ze vast volgen in andere landen. En dat komt heel slecht uit op dit moment.
15 jaar geleden
Niet in paniek raken.

De economische crisis is, niet alleen maar meer dan alleen, een geval van de wal die 't schip keert. Dingen ontwikkelen zich in een andere manier dan we gewend zijn, maar dat betekent niet het eind van de wereld.
Voor de andere crises geldt iets soortgelijks. Energie, voedsel en water zijn nu een probleem, en zullen dat blijven, maar er is in theorie voldoende. Zon en wind levert meer dan voldoende energie om, eventueel zelfs de hele wereldbevolking van drinkwater te voorzien middels ontzilting van zeewater. Het is alleen nog niet zover. Evenzogoed wordt er nu al voldoende voedsel geproduceerd om 12 miljard aardbewoners te kunnen voeden. Het wordt alleen niet optimaal verdeeld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ok ik begrijp wat je zegt maar als we door al die veranderingen moeten is de ene weg minder verstandig dan de andere weg. Wat moeten we concreet doen om ervoor te zorgen dat onze familie en de mensen waar we van houden over 10 of 20 jaar niet de dupe van onze generatie worden?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Blijven ademen, blijven eten en blijven genieten. Wil je 't heel grondig aanpakken, ga dan boven zeeniveau wonen en verbouw je eigen voedsel.
De tv en de radio uitzetten.
Er wordt ons zolang verkondigd dat het slecht gaat met de economie dat we dit vervolgens gaan geloven en geen geld meer uitgeven ( wat vervolgens weer slecht is voor de economie )
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Afwachten, en veel kopen. Dat is goed voor de Economie.

Nee.. Maar de economie zal vanzelf weer herstellen. Zo werkt dat nou eenmaal.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zoals mijn vader zei: blijven consumeren. so is de vorige crisis ook verholpen.

men gaat nu op hun geld zitten om zogenaamd te bezuinigen, maar dit zal catastrofale gevolgen kunnen hebben tot the economie.

we moeten gewoon dezelfde uitgave routine blijven houden en niet te gierig worden. anders zitten we straks allemaal in een geldpakhuis met een shotgun de belasting te ontwijken...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een paar generaties lang NIET meer dan 2 kinderen per stel namen...de kudde een beetje uit laten dunnen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De gebeurtenissen vooral niet gaan uitvergroten en/of overdrijven in het zoeken naar oplossingen. Als ik bepaalde organisaties moet geloven is het zeewaterniveau de afgelopen jaren al met 10 meter gestegen en komt daar de komende jaren nog eens 10 meter bij...

En met betrekking tot drinkwater...

Er bestaan al decennia lang zuiveringsinstallaties die desnoods van zout zeewater zoet drinkwater maken. Dus die drinkwatercrisis zal wel meevallen...

Er is duurzame energie genoeg om de wereldbevolking hiervan te voorzien. Buiten de grondstoffen om...

En de opkomst van China en India? Ik denk niet dat we ons daar heel erg druk om moeten maken. Zoals ik al zei moet je dit vooral niet gaan uitvergroten...

Dus gewoon doorgaan met waar je mee bezig was lijkt me het slimste...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2 antwoorden kort en krachtig:
Mensen moeten blijven consumeren op eigen financiële kracht

De lucht moet volledig uit de economie lopen (laat de markt zijn werking doen ook al heeft dit tijdelijk grote gevolgen)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is een structurele crisis op wereldniveau. Daarom kan die alleen maar door de G20 uitgeklaard worden met universele maatregelen : regularisatie alle banken, opheffing van alle fiscale paradijzen, hypotheekmarkt stabiliseren, werkloosheid met alle middelen bestrijden en Keynes toepassen met een denktank van nobelprijswinnaars economie. En al de rest is GEEN prioriteit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is bewezen dat de economie volgens een bepaalde lijn gaat. Deze lijn fluctueerd. Sommige periodes in een dal met een enkele uitschieter naar beneden en andere periodes in een piek.