Luisteren mensen wel?

Regelmatig kom ik bij de broodjesafdeling bij benzinestations, waar ze vers voor je gesmeerd worden! Als je dan bv zegt goedemiddag mag ik van u een bruin broodje filet american zonder uitjes. Is het antwoord vrijwel standaard. Wit Of Bruin meneer. En dan met of zonder uitjes? Dit is geen toeval eenmalig, maar in 80 procent van de gevallen! Probeer het maar eens uit, het is schrikbarend! Hoe komt dit nou?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zo'n zelfde ervaring met patat en mayonaise.
Ik wil zonde mayo, maar krijg vaak de mayo er toch bij. Luisteren is een kunst voor sommige mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En vaak vinden ze zichzelf nog heel erg belangrijk ook, terwijl ze de hele dag niet luisteren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij bent diegene die fout zit. Zeker als het in 80% van de gevallen zo is. Dan ben jij de vreemde eend. Wist je niet dat je eerst met goedemorgen moet beginnen.
Dat vraagt de ander: "wat wilt u hebben?"
Jij moet dan zeggen: 'een broodje'
A: 'bruin of wit'
J: bruin
A: nog iets erop?
J: Nou doe maar filet american?
A: Met uitjes?
J: Nee. Zo moeilijk is dit toch niet om te onthouden??
Probeer het maar eens, werkt als een speer. ...Bij die 80% van jouw dan. Ik heb het ook wel eens bij een hotdog. Als ze vragen: Ketchup of Curry? Dan zeg ik: dat vertel ik je als je het straks nog een keer vraagt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of bij de kassa van de supermarkt: 'Spaart u zegeltjes?'
Mijn vaste antwoord is direct: 'Nee, ik spaar niks, en ik hoef geen cadeautjes.'
Vaste (verbaasde) reactie: 'Ook geen dierentuinzegels, en ook geen klantenzegels? En ook geen beessies/juichbandjes/bungels?'
Kortom: soms lijkt het net alsof je Russisch praat in plaats van Nederlands...

Antwoorden (12)

Dat is inderdaad veel voorkomend. Het komt omdat niet alle klanten de bestelling zo precies opgeven, en ze meestal moeten navragen. Dat is er dan ingesleten, het enige dat ze onthouden is 'broodje filet americain'. En dan gaan ze standaard de vragen stellen, puur uit gewoonte, om zelf niet na te hoeven denken.
itsme
13 jaar geleden
dat klopt ja. het is gewoon puur automatisme. ik herken het van mezelf ook. ook ik stel wel eens zo'n dubbelzinnige domme vraag waarbij ik dan meestal in een zenuwachtige lach schiet omdat ik het mezelf hoor vragen, maar je kunt er weinig aan doen. het zit er zo in om standaard vragen die met je werk te maken hebben te vragen en omdat je ze soms tienduizend keer per dag wel moet vragen blijf je dat gewoon doen. waarschijnlijk zit je (in mijn geval) dan met je hoofd ergens anders aan te denken en gaat de automatische piloot in werking....
geef niet af op die mensen, het is niet expres stompzinnig bedoeld, het is een beleefdheidsvorm...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mens is een gewoontedier..Men heeft een 'liedje' in het hoofd zitten dat afgedraaid wordt bij een vraag.

Inderdaad wordt er in het algemee zeer slecht geluisterd.

Ik maak het zelf ook regelmatig mee dat ik, bijvoorbeeld bij het bellen naar de apotheker of de assistente van de arts..direct al mijn geboortedatum opgeef..omdat ze die anders toch vragen.

En wat denk je? Even later: Wat is uw geboortedatum??

Houd het er maar op dat mensen liefst zo weinig mogelijk willen (na)denken en om die reden het, in de aanvang van mijn antwoord genoemde 'liedje' laten afspelen.

Dat kost namelijk de minste moeite.

Goeie vraag hoor..een plus!

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed dat dit personeel een soort standaardformule aan vragen heeft ontwikkeld. Onbewust. Bepaald door het merendeel van de klandizie.
Als je 90 van de 100 x moet vragen naar wit of bruin, omdat de ander dat niet aangaf, ratel je je standaard vragenpakketje automatisch ook af bij de andere 10%. Omdat zoveel mensen met dezelfde boodschap komen, luister je niet meer actief, doch passief. Actief luisteren is veel vermoeiender en mensen neigen nu eenmaal naar gemakzucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het gunstigste geval wil de 'broodjessmeerder' nog even extra checken of je wel echt bruin wilt zonder uitjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dit komt omdat dit soort werk geen enkele uitdaging biedt. Je zult maar heel de dag broodjes moeten smeren, hamburgers moeten bakken etc. Mijns inziens doet iemand dit werk puur om geld te verdienen en hebben ze geen enkele liefde voor hun werk. Jammer hoor.
Mijn kinderen heb ik altijd voorgehouden hun best te doen werk te vinden waar ze plezier en uitdaging in hebben. Want 40 jaar werken zonder het bovengenoemde is heel lang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
of de mensen wel luisteren? vertel eens dat de een grote loterijprijs gewonnen hebt dan zul je merken hoeveel ongevraagd advies je krijgt.
ze luisteren dus wél maar zijn soms nonchalant
dat kan komen doordat ze hun eigen sores hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Luisteren is wat anders dan direct begrijpen, verwerken en in het geheugen opslaan. Als iemand vier gegevens binnen twee seconden voorgeschoteld krijgt, kunnen de hersentjes even op tilt slaan. Temeer omdat het systeem ook even tijd nodig heeft om het stem-timbre te herkennen en een plekje te geven. Ik vraag altijd: Goeiemorgen. Een broodje, (glimlachje), bruin graag. En doe maar met...filet americain, eh, maar dan...zonder uitjes. Stem krijg plek met de groet, de info wordt gedoseerd gegeven, korte pauze vlak voor het significante woord. Altijd meteen goed. En altijd een big smile van de broodjesjuf voor m'n moeite.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen luisteren wel, maar ze kunnen niet altijd alle informatie verwerken die tegelijk op hun afkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt doordat je niet alles onthoud ook.

Als je de telefoon opneemt met ; hallo met 'Lile' van 'Goeievraag'

Zouden ze alleen weten dat ik van goeievraag was, en niet meer wat mijn naam was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt omdat mensen met zo weinig mogelijk denkkracht zoveel mogelijk behappen.
Het is niet alleen een automatisme naar de klant toe, vaak weet je je tijdens de vaste route ook niet meer te herinneren dat je dat stuk al gereden hebt, omdat je met je gedachten ergens anders mee bezig was.
Dat heeft NIETS met luiheid of gebrek aan motivatie te maken maar veel meer met hoe onze hersenen werken.
Doordat de automatische piloot alle gewoonlijke routines afwikkelen, kun je op dat moment of nadenken over iets waar je mee zit, of gewoon niet denken, naar ik van anderen vernomen heb.
Het heeft alles te maken met impulsreductie, je hersenen krijgen per sec. miljoenen gegevens binnen en filteren de gebruikelijke dingen weg, die gaan dan automatisch.
Je let echter wel op bijzonderheden en je kunt dat daardoor ook beter.
De houding van de broodjessmeerder is normaal, het komt alleen niet beleefd over.
De meeste mensen die wel beleefd zijn hebben dat gedrag echter ook onder de knop van de automatische piloot.
Je hersenen doen dus zoveel mogelijk automatisch om scherp te blijven wanneer zich bijzondere dingen voordoen
en daarop adequate actie nodig is.
Zo kun je met minimale mentale inspanning redelijk goed functioneren en zijn de hersenen paraat als dat nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo is het hun aangeleerd , een standaard procedure , een volgorde , en ze handelen naar antwoorden van jou op het door hun gevraagde .