Wat gebeurt er met je lichaam als je geen uitvaartverzekering hebt?

3 maanden geleden
6.7K
LeonardN
3 maanden geleden
In de regel gebeurt er met je lichaam na je overlijden, wat je van te voren aangegeven hebt dat je wil dat er mee gebeurt. Dat is op zich gelijk voor mensen met en zonder een uitvaartverzekering. (hoewel bij mensen zonder uitvaartverzekering de kans hoger is dat er dus niks vast ligt.) Wat dus in eerste instantie relevanter is, is of je iets aangegeven hebt (wellicht zelfs via een testament). Ik neem aan dat uitvaartverzekeraars dat direct met het aangaan van de verzekering vragen en dat dat dus voor die mensen iig altijd duidelijk is. Dan houden we dus de mensen over die nooit iets gezegd hebben over een wens, en waarvan het door de context niet duidelijk wordt (tegengesteld aan een religieus persoon waarbij bijv. begraven de norm is binnen die religie). Dat wordt dan een keuze van de nabestaanden. Als er geen logische voorkeur is, zal het dan snel de goedkoopste optie zijn (zeker als de erfenis niet veel toelaat). Ik geloof dat cremeren goedkoper is.
crispy
3 maanden geleden
De uitvaartverzekering heeft hier niets mee te maken, behalve als je in je uitvaartverzekering hebt vastgelegd wat er moet gebeuren (bijv. bij een uitvaartverzekering in natura).
De uitvaartverzekering is op zich alleen een financiële oplossing voor mensen om hun uitvaart te bekostigen.

Antwoorden (5)

Als je geen uitvaartverzekering hebt, wordt de uitvaart uit de erfenis of anderszins door de nabestaanden betaald.
3 maanden geleden
Pieterke
3 maanden geleden
En als je dat allemaal niet hebt draait de gemeente hiervoor op.
Pieterke
3 maanden geleden
Je kunt je lichaam ook ter beschikking stellen aan de wetenschap.
Pieterke
3 maanden geleden
Toevoeging: Daar zijn wel kosten aan verbonden voor de begrafenisondernemer/begrafenis maar wellicht minder dan een normale begrafenis.
HannekeJanssen
3 maanden geleden
Je kunt je lichaam ter beschikking stellen aan de wetenschap, dat bespaart je kosten, maar dat moet je wel willen (je lichaam wordt dan bijv. gebruikt voor medisch onderzoek en / of onderwijs) - én het is maar de vraag of "de wetenschap" je lichaam op dat moment wel kan / wil gebruiken (soms hebben ze te veel lichamen, het "helpt" als je een rare ziekte of afwijking hebt, dan kom je sneller in aanmerking, maar pas bij je overlijden wordt duidelijk of je lichaam zo kan worden gebruikt. )
tinus1969
3 maanden geleden
Ik zie dat iemand een min heeft gegeven en ik ben benieuwd waarom.
LeonardN
3 maanden geleden
Ik en ik ben benieuwd waarom je (en HJ) een antwoord geeft wat zich toespitst op wie de kosten betaalt, en niet wat(wie) bepaalt wat er nu met dat lichaam gebeurt (en hoe dat bepaald is). Alsof je de eerste helft van de vraagzin overgeslagen hebt. Je antwoord zou een plus krijgen bij de vraag.
Wie betaalt de kosten, als je geen uitvaartverzekering hebt?
tinus1969
3 maanden geleden
@LeinardN, een uitvaartverzekering dekt de kosten - maar regelt juist niet hoe de uitvaart gebeurt. Jij lijkt als het ware de tweede deel van de vraag niet te betrekken.
tinus1969
3 maanden geleden
@LeonardN, het is dus absoluut niet zo, dat je lichaam zomaar ergens boven de grond blijft liggen als je niet verzekerd bent. Wat dat betreft is het systeem helder, de erfgenamen regelen en betalen, als er al een uitvaartverzekering is zijn de kosten gedekt, als er al afspraken met een uitvaartondernemer zijn gemaakt, hoeven de erfgenamen dat ook niet meer te doen. Zijn er geen (bekende) erfgenamen, dan komt de gemeente in actie.
teusvh
3 maanden geleden
Denk niet dat een uitvaartverzekering alle kosten betaalt. Is zelden of nooit het geval. Of je moet er voor kiezen om begraven te worden in een kartonnen doos, zónder koffie met kleffe cake, en met slechts één volgwagen.
LeonardN
3 maanden geleden
(Ik ben het nergens met je oneens over hoe het systeem werkt, enkel dat je geen antwoord geeft over WAT er nu met het lichaam gebeurt)
Letterlijk uit mijn antwoord: Jij lijkt als het ware de tweede deel van de vraag niet te betrekken.
"Wat ik dus probeer te zeggen is dat de factor in de vraag veel minder het wel/niet hebben is van een uitvaartverzekering, "
Wie er gaat betalen hoeft nooit beantwoord te worden omdat gewoonweg de vraag niet is. (dat is iets wat jullie er van maken) Ik leg dus juist uit dat de uitvaartverzekering hebben geen invloed is in wat er met een lichaam gebeurt. Je zegt dat de nabestaanden nu gaan betalen. Klopt, maar mogen die nu gaan zeggen wat er met het lichaam gaat gebeuren, aangezien DIE nu gaan betalen? Dat bespreek je niet. Dus vandaar de min.
Je hoeft geen uitvaartverzekering te hebben als je genoeg geld hebt om de uitvaart te betalen. Als je geen verzekering hebt, én je hebt zelf niet genoeg geld, wordt er in eerste instantie gekeken of een familielid of vriend(in) je uitvaart wil betalen. Is er echt niemand die dat kan of wil, dan krijg je een uitvaart "van gemeentewege". De gemeente betaalt en regelt dan de uitvaart, maar die is natuurlijk heel sober.
3 maanden geleden
Antoni
3 maanden geleden
Gemeentes, met name de grote(re), hebben voor het verzorgen van dit soort uitvaarten vaak zelfs een speciale afdeling.
LeonardN
3 maanden geleden
@HJ En nu specifiek op de Gemeente en sober.
(Zeg)
Een crematie kost 5000
Begraven kost 10000 Een crematie is dus financieel "soberder". Is het nu dus altijd zo dat een overledene (die dus zeker geen uitvaartverzekering heeft en daar dus onder is komen te vallen*) gecremeerd wordt, ook al had deze de uitdrukkelijke wens dat deze begraven wordt? Jij tinus1969 focussen enkel op wie betaalt, maar zeggen niets over wat dat (mogelijk wel of niet) verandert met wat er met het lichaam gebeurt.
Er is enkel onduidelijkheid wat er moet gebeuren met het lichaam als de overledene niks kenbaar heeft gemaakt aan de nabestaanden, dat kan ook op een andere methode dan via een uitvaartverzekering, bijvoorbeeld via een testament, maar als de wens mondelijk is verklaard is er dus ook een wens bekend.

Wat ik dus probeer te zeggen is dat de factor in de vraag veel minder het wel/niet hebben is van een uitvaartverzekering, maar van het wel niet/geuit hebben van de wens, soms kan de wens ook te herleiden zijn aan de religie/cultuur van de persoon.

Als dus geen wens te vinden is, wordt de opdrachtgever die de uitvaartverzorger opdracht geeft de persoon die die beslissing maakt. Aangezien cremeren goedkoper is (of waarvan men iig denkt/stelt dat het goedkoper is) en ter beschikking stellen aan de wetenschap niet veel voor zal komen, zal cremeren dus vaak de meest gekozen optie zijn. (nogmaals dat staat dus los van het wel/niet hebben van een uitvaartverzekering.)
3 maanden geleden
HannekeJanssen
3 maanden geleden
Vraagsteller haalt denk ik twee dingen door elkaar:
1. Is er duidelijk wat de wens van de overledene en/of de nabestaanden is?
2. Is er geld / een verzekering om de uitvaart uit te voeren?
LeonardN
3 maanden geleden
De vraag is idd vreemd gesteld, vandaar dat ik uitleg dat het/wel niet hebben van een uitvaartverzekering (als het goed is) geen invloed heeft om wat er met het lichaam gebeurt. Wat gebeurt er met je lichaam als je geen uitvaartverzekering hebt? Er gebeurt niets anders dan wat er met je lichaam (na overlijden) gebeurt als je wel een uitvaartverzekering hebt. Jij en tinus1969 lijken daar niks over te zeggen. Je zegt dat een ander gaat betalen. Maar zeg je daar misschien mee dat die ander dan ook de keuze krijgt?! (ik zeg niet dat je dat zegt maar je bespreekt het niet).
crispy
3 maanden geleden
In een testament kan je niet vastleggen wat er met je lichaam moet gebeuren. Uitvaart is met een week, testament wordt pas later geopend.
LeonardN
3 maanden geleden
Ah https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/overlijden/vraag-en-antwoord/wat-kan-ik-regelen-voor-mijn-uitvaart#:~:text=Verklaring%20wensen%20uitvaart,datum%20van%20ondertekenen%20erbij%20vermelden. Is idd een losse verklaring die je ook bij de notaris kan vast laten leggen.
Iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn uitvaart.
Het is dus belangrijk om vast te leggen/ bespreken wat er met je lichaam moet gebeuren als je sterft. En, zorg dat er middelen zijn om deze wensen uit te voeren. Een verzekering is niet nodig. Genoeg mensen hebben dit bedrag op bijvoorbeeld een spaarrekening staan.

Heb je niks vastgelegd/besproken en/of is er geen verzekering, hebben de nabestaanden een taak. Dit kunnen de partner, ouders, kinderen etc zijn.
Een partner komt vaak terecht in deze situatie. Veel mensen praten niet over de dood en regelen niks. In dit geval treden er weinig problemen op.
Maar soms zijn er geen directe nabestaanden. Of, de nabestaanden willen niet opdraaien voor de kosten (bijvoorbeeld omdat de overledene niks nalaat). Dan kunnen er vervelende situaties ontstaan.
Sterft iemand en is er niemand die de begrafenis gaat regelen, dan komt de gemeente na een aantal dagen in actie.
De gemeente kijkt dan eerst of er middelen zijn. De overledene kan bijvoorbeeld genoeg spaargeld hebben. Vervolgens neemt de gemeente ook de beslissing wat er met het lichaam gebeurt.
Zijn er geen middelen dan wordt gekozen voor de soberste oplossing, omdat dan de gemeente opdraait voor de kosten.
Kortom, iedereen in Nederland wordt uiteindelijk netjes begraven of gecremeerd.
3 maanden geleden
Een maat van mij is overleden, geen verzekering, geen erfenis voor iemand, geen erfgenamen. De gemeente neemt dan de uitvaart en de kosten voor haar rekening. Dit gebeurd wel heel sober. Voorbeeld hier in Tilburg (Dela): Geen dienst in aula, geen koffie met gebak, geen afscheid op begraafplaats. In genoemd geval: er wordt een hele kleine ruimte beschikbaar gesteld waar de kist in staat + een paar stoelen, waar je i 1 uur de gelegenheid krijgt om je eer te bewijzen/langs lopen. That's all. Eigenlijk een doorloop dus, en geen sprekers. Wordt overledene begraven, is er verder ook niemand bij de begrafenis zelf. En ook geen ruimte om zelf gezamelijk een kopje koffie te pakken.
Dus voor mij was het... nog 1 keer zien, bosje bloemen leggen, traantje pinken, en weer vertrekken.
3 maanden geleden