Wanneer spreek je van iemand verwaarlozen?

Wanneer mag je echt spreken van verwaarlozing? En is het ook strafbaar?

een jaar geleden
1.4K
tinus1969
een jaar geleden
In wat voor context/relatie?
denzell11
een jaar geleden
Qua verzorging, hoe slecht moet je iemand verzorgen dat je vast kunt stellen dat het om verwaarlozing gaat?
tinus1969
een jaar geleden
Wat voor relatie? Ouder/kind? Partner? Professioneel?
denzell11
een jaar geleden
Ouder/kind
tinus1969
een jaar geleden
En welke leeftijd? Ik weet niet of het strafbaar is; meestal komt Jeugdzorg er aan te pas. Vervolging lost het probleem zelden op.

Antwoorden (1)

Men spreekt van psychische of emotionele verwaarlozing wanneer een kind niet de nodige aandacht krijgt om zich op een gezonde manier mentaal en sociaal te ontwikkelen. Het gaat om het negeren van het bestaan van het kind, het onvoldoende interesse tonen in het kind en zijn leefwereld of het aan zijn lot overlaten. Bij jonge kinderen kan het gevolg zijn dat ze niet leren hoe ze zich emotioneel aan een ander moeten hechten.

Dit is strafbaar. Het OM zoekt daarbij naar de manier waarop het strafrecht het beste bijdraagt aan een duurzaam beter en veiliger leven van het kind. Bijvoorbeeld door het opleggen van verplichte hulpverlening aan de ouders.
SimonV
een jaar geleden