Het spreekwoord bestaat inderdaad: dronken mensen en kinderen spreken de waarheid.

Alcohol neemt remmingen weg. Dit betekent dat men bijvoorbeeld minder schaamte en terughoudendheid opbrengt. Ook kan het zijn dat men meer met zichzelf dan met anderen bezig is waardoor men niet zo gericht is op andermans gevoelens. Hierdoor kan iemand die dronken is er veel sneller iets uitflappen, gemakkelijk praten en snel over de eigen woorden heen stappen. Een dronken persoon hoeft dus niet perse de waarheid te spreken, maar gaat zeker gemakkelijker met woorden om (zonder er direkt rekening te houden met wat ze kunnen aanrichten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee hoor, niet per definitie.
Sommige mensen hoor ik de grootst mogelijke onzin verkondigen wanneer deze dronken zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In vino veritas ;-)

Tenminste, da's het gezegde. De ene misschien wel, de meerderheid liegt waarschijnlijk net zo hard als ze altijd doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee maar ze durven meer te zeggen dan een nuchter iemand. Zoals het spreekwoord luid;zich moed indrinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en hoe zit het dan kleine kinderen en dronken mensen spreken de waarhijd >>>>
Zie deze antwoorden:
http://www.goeievraag.nl/vraag/dronken-mensen-kinderen-spreken-waarheid.14150
http://www.goeievraag.nl/vraag/spreek-dronken-waarhijd.53687
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleine kinderen en dronken mensen zeggen ze !? Dronken mensen spreken zeker niet altijd de waarheid , wel kan zo iemand dermate emotioneel worden dat hij of zij zaken prijs geeft over zich zelf die in nuchtere toestand nooit verteld zouden worden ! Vaak kunnen zij zich naderhand niets meer hiervan herinneren .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Achter elk leugen ligt toch wel een waarheid.Dronken of nuchter.