Heeft pesten altijd al bestaan?

Toen ik kind was werd er bij ons op school nooit gepest. Ik begrijp dat dat tegenwoordig juist overal gebeurd. Ik vraag me nu af of mijn school een uitzondering was of dat het fenomeen pas later is begonnen.

1.1K
Amadea
2 jaar geleden
Weet jij dat zeker? Of is het meer dat het niet gebeurde bij de kinderen met wie jij optrok, maar dat het best zou kunnen dat andere kinderen wél gepest werden?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ook op jouw school werd vroeger gepest.
Zeker weten....
Jij hebt je als kind gelukkig veilig gevoeld op school. Hierdoor bestond pesten voor jou niet.
Ik weet zeker dat anderen het anders ervaren hebben.
Een kind kan niet alle signalen van élk kind opvangen.
Eén leerkracht van één groep heeft nog moeite om pestgedrag te ontdekken.
Laat staan dat één kind het wel ontdekt binnen de hele school.
tinus1969
2 jaar geleden
Was dit een Nederlandse school? Of Vlaanderen?
limonadesiroop2016
2 jaar geleden
Ik weet bijna zeker dat er altijd pesten is geweest, dit bestaat ook vaak uit onzekerheid en dat komt in de mensheid al eeuwen voor.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Bij mij was het zelfs de leraar die de klas aanzette tot het pesten van 1 individu. Dat was middelbare school overigens. In elke klas die hij les gaf koos hij 1 slachtoffer en door dat op die manier te doen was hij immens populair bij de andere leerlingen. Tot op de dag van vandaag haat ik die vent.

Antwoorden (1)

Ja. Pesten heeft altijd deel uitgemaakt van elke groepsontwikkeling, vanaf de vroegste beschavingen, en in religies, legers, scholen, buurtkliekjes, teams, families en bedrijven.

Vroeger werd pesten gezien als kattenkwaad en een normaal onderdeel van de kindertijd. Historisch gezien vond het belangrijkste keerpunt voor pesten plaats in het midden van de jaren zeventig. Dan Olweus, een onderzoeksprofessor psychologie, was de eerste die een intensief onderzoek deed naar pesten onder studenten. Sindsdien is duidelijk geworden hoezeer pesten psychisch lijden kan veroorzaken.
SimonV