Testamentair bewind: in dat geval heeft de overledene in zijn testament bepaald dat bepaalde goederen die verkregen worden uit de erfenis (bijvoorbeeld vermogen) onder bewind staan.

Deze vorm van bewindvoering is dus niet ingesteld over een persoon, maar over goederen. Vaak wordt het bewind ingesteld omdat de overledene vond dat de erfgenaam (ook wel rechthebbende genoemd) (nog) niet in staat is om de volledige verantwoordelijkheid te krijgen over de nagelaten goederen. In het testament kan de overledene bepalingen hebben opgenomen over welke bevoegdheden hij aan de bewindvoerder toekent en wanneer het bewind eindigt.
Het is echter niet altijd zo dat de overledene ook inderdaad dit soort bevoegdheidsbepalingen heeft opgenomen in het testament of heeft aangegeven wanneer het bewind eindigt. In dat geval staat in het testament enkel welke goederen onder bewind zijn gesteld en wie de bewindvoerder is. Er moet dan gekeken worden naar de wet om te bepalen wat de bevoegdheden van de bewindvoerder zijn en hoe het bewind kan worden beëindigd.
In onze praktijk komt het geregeld voor dat de rechthebbenden op den duur van mening zijn dat het bewind niet langer noodzakelijk is en dat zij van het bewind af willen. Welke mogelijkheden zijn er om van het testamentair bewind af te komen wanneer dit niet in het testament is bepaald?

Opheffen of ontslag?
In principe zijn er twee mogelijkheden om van het testamentair bewind af te komen:
- opheffing van het bewind
- ontslag van de bewindvoerder
Bij het opheffen van het bewind ‘verdwijnt’ het volledige bewind. Bij het ontslag van de bewindvoerder is dit niet het geval. In dat geval blijft het bewind bestaan, maar wordt alleen de bewindvoerder ontslagen en vervangen.
SimonV