Waarom wordt een agent in burgerkleding een 'Romeo' genoemd?

Jargon voor een politieagent in burgerkleding is in o.a. de voetbal scene een 'stille'. Echter bij rellen naar aanleiding van Coronavirus-maatregelingen hoorde ik, op verschillende video's, mensen 'Romeo(s)' naar agenten in burger roepen. Waar komt dit vandaan?

3 jaar geleden
26K

Antwoorden (2)

Het betreft agenten van de ME. Leden van arrestatie-eenheid Romeo worden ingezet om uit de hand gelopen gewelddadig geworden protestacties stop te zetten door de ordeverstoorders aan te houden. Het zijn vaak breedgeschouderde mannen, die ondanks dat ze geen uniform dragen toch heel herkenbaar zijn.

Bij de ME wordt gebruik gemaakt van het NATO alfabet. Daarin wordt de letter R vertegenwoordigd door de naam Romeo en die afkorting staat voor Aanhoudingseenheid. Een Romeo 00 is de commandant van de aanhoudingseenheden en een Romeo 10/40 behoort tot de groepen 1 t/m 4.
Amadea
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
Klopt, maar waarom wordt een agent in burgerkleding een Romeo genoemd en geen Alpha (met de A van aanhoudingseenheid)?
Amadea
3 jaar geleden
Alpha wordt gebruikt voor Commando. Dat zal zijn omdat het zo afgesproken is bij de militaire eenheid en daarom niet het letterlijke alfabet volgt.
Amadea
3 jaar geleden
militaire = mobiele (Verwijderen van mijn reactie om verbeterde versie te plaatsen doe ik voorlopig niet meer, want dat heeft mij nu in korte tijd al twee keer een autoban opgeleverd...).
SimonV
3 jaar geleden
De K staat voor Kraanwagens, de M voor Motorrijders, de V voor Verkenningseenheden en W voor Waterpolitie.
R zou voor rus, een agent in burger, kunnen staan.
http://www.mokums.nl/cursus_amsterdams.html
Amadea
3 jaar geleden
Volgens een krantenartikel zijn de Romeo's bedacht rond de Kroningsrellen in 1980 in Amsterdam. Wat dat betreft zou het inderdaad uit het Mokums kunnen stammen. Maar het lukt mij niet om dat ergens zwart op wit te vinden.
Romeo is een zogenoemd letterwoord waarin de letters r + me zijn opgenomen: de eerste letters van 'rus' en 'mobiele eenheid'. Rus is Bargoens voor rechercheur.
Sinds 1982 is romeo's de benaming voor zogenoemde stillen (rechercheurs/geheime politieagenten). Zonder hoofdletter.
De romeo's zijn een initiatief van de Amsterdamse politie. De eerste romeo's waren in 1982 actief bij de ontruiming van kraakpand Lucky Luyk in de Jan Luijkenstraat.
Bronnen: Bargoens woordenboek; https://www,indymedia.nl/node/4331/
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
Een letterwoord is een woord dat gevormd wordt met de beginletters van afzonderlijke woorden. Dus als jouw hypothese klopt: RM of RuMe, maar geen Romeo.
Je linkt werkt niet: staat daar dat de R van Romeo van rus afkomstig is, of is het ook je eigen hypothese?
SentWierda
3 jaar geleden
Een letterwoord is: een afgekorte woordgroep die als woord wordt uitgesproken (Schrijfwijzer) of: een afkorting die als echt woord fungeert en die vloeiend wordt uitgesproken (Van Dale).
Actievoerders en krakers gebruiken al tientallen jaren het woord romeo's waarbij de letter r staat voor rus, Bargoens voor rechercheur. Als je de letter o wilt verklaren dan kun je stellen dat ro een veelgebruikte politieterm is die betekent: recherche onderzoeken Het lijkt me vergezocht. Maar wel ideaal voor het maken van de verbinding tussen r en me.
Dat me staat voor mobiele eenheid, is duidelijk. Rome is een letterwoord maar niet zo fraai als Romeo. Daarom wordt sinds 1982 de benaming romeo's gebruikt.
Overigens is Romeo (met hoofdletter en gespeld als RoMeO) een bestaande afkorting: Rotterdams openbaar vervoer Museum en exploitatie van Oldtimers.
Bronnen: Schrijfwijzer; Van Dale;
https://www.regio17.info/politie-afkortingen/phtml;
https://www.stichtingromeo.nl/nl/over-romeo/
SimonV
3 jaar geleden
“Actievoerders en krakers gebruiken al tientallen jaren het woord romeo's waarbij de letter r staat voor rus, Bargoens voor rechercheur.”
Nog steeds geen bron die dit onderbouwt.
En je hebt me er zelf op gewezen dat een rechercheur geen agent in burger is…
SentWierda
3 jaar geleden
@SimonV. De romeo's zijn arrestatie-eenheden (stillen, agenten in burger) die worden vervoerd in ME-bussen waarop staat: RO (recherche onderzoeken).
RO + ME = ROME. Actievoerders beschouwen deze RO'ers als rechercheurs en ze noemen alle rechercheurs 'russen'. En omdat actievoerders de onpersoonlijke/zakelijke benaming Rome willen verpersoonlijken, heten ze niet Rome's maar romeo's.
Het woord romeo's wordt al tientallen jaren gebruikt.
En 'romeo's' is ook één van de woorden m.b.t. de politie die fraai klinken. Andere fraaiklinkende bijnamen voor politie: prinsemarij en glimmerik. Een commissaris van politie wordt 'meneertje' genoemd.