zal de mens elkaar ooit echt respecteren?

Geloof, huidskleur, geslacht, seksualiteit gewicht. etc.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (11)

Volgens mij is daar maar 1 antwoord op. Nee, lijkt me sterk. Hooguit accepteren. In de huidige wereld moet je respect "verdienen" helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de mens is een raar maar bijzonder wezen het wil in een groep horen dus ze gaan andere wezens uitstelen (denk maar aan rasisme) om erbij tehoren dat is zo als je kleuter bent en als je bejaard bent (nu,ja mischien niet bejaard) maar mensen scholen graag samen het hoort bij de mens zelf om andere mensen niet te respecteren om zelf respect te krijgen ik hoop dat ik jouw hiermee kan helpen
Azzie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk het niet,
Deze strijd zal altijd blijven.
Echt respecteren zullen mensen elkaar nooit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooit, jazeker.

Over 100.000 ziet de wereld er heel anders uit. Je moet niet zo kort vooruit kijken.

Ik heb nog steeds vertrouwen in 2012. En dan 25 jaar verder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is onmogelijk te voorspellen, maar voorlopig in ieder geval niet. "De mens" is over het algemeen niet tolerant genoeg om ieder ander individu als gelijke te zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens niet, maar heel veel mensen wel. Het levert je ook winst op: als jij andderen respecteert, doen ze dat ook jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Mensen hebben meestal respect voor en anderen onder een van de volgende condities:

1. Als de andere voordeel heeft.
2. Als de andere wordt beschouwd als gelijk.
3. Nep respect voor de zwakke, kolonialistisch respect

Dat is respect die gebaseerd is op eigen belang en macht positie dus eigenlijk is het niet echt.

De enige respect dat kan echt zijn is respect zonder belang, respect vanuit onegoïstische liefde

Toegevoegd na 50 seconden:
dus het zal heel lang duren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, ik geloof dat absoluut.

Uiteindelijk zal "de mens", zullen de mensen steeds verder
naar elkaar toe groeien.
Je ziet dat toch al gebeuren.

Vroeger was er zelfs een groot onderscheid en onenigheid tussen rooms-katholiek en protestant. Nu is er oecumene, een groeien naar religieuze eenheid. Dat zal met de wereldgodsdiensten ook gebeuren.

Vroeger was iedereen met een andere huidskleur of minderwaardig (slavernij) of onbegrijpelijk en dus gescheiden. Nu leven we steeds meer gemengd. Dat zal zich voortzetten, o.a. omdat de wereld door communicatie en reizen kleiner wordt.

Vroeger waren vrouwen - ook in ons land - minderwaardig en hadden niets te vertellen. Op het gebied van emancipatie is er wel het een en ander veranderd, ook al zijn we er nog niet helemaal. Maar dat komt.

Langzamerhand zie je positieve ontwikkelingen.
Ik zal het in mijn leven niet meer meemaken,
maar er komt een tijd dat de mens elkaar respecteert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is per individu verschillend.
Binnen het algemeen gangbare denkbeeld (humaan, westers en hedendaags) kent men veel waarde toe aan respect voor de medemens, ongeacht kleur, ras, sekse, geloof enzovoort.
Voor gedrag geldt dit uiteraard niet. gedrag wordt, als het goed is, afzonderl,ijk beoordeeld en dat is heel mooi, want dit betekent dat iemand zijn leven kan beteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk van niet er zullen altijd wel mensen blijven die andere mensen discrimineren om dingen die niet waar zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar mijn idee, NEE! Er zijn teveel tegenstellingen in het menselijk ras. Discriminatie wordt als een vies woord beschouwd, maar betekent gewoon onderscheid maken.
Toch doet iedereen er zo krampachtig over.
Respect moet je verdienen, en dat verdiend niet iedereen.